Sziasztok!
A fekut merese tenyleg problemas, miutan nem arrol van szo, hogy
ismerunk ket pontot a tesztpalyan, fogunk egy meroszalagot es kesz.
Az altalam megadott linkben ez le van irva, de hatterismeret
nelkul lehet, hogynem hamozhato ki belole.
Szoval van egy olyan teszt, hogy megyunk 100 km/h-val, nyomunk
egy padlofeket es a fekpedal megnyomasatol szamitva hany meter
utan allunk meg. Itt ugye az a nagy kerdes, hogy hol volt az
auto a tesztpalyan, amikor a sofor eppen megerintette a fekpedalt
(es hogy hogyan garantaljuk, hogy tenyleg pontosan 100,00 km/h
volt a kezdeti sebesseg). Ezen tul a teljes fekhatas kifejteseig
eltelik par tized masodperc (a fekpofaknak utat kell megtenniuk
a fektarcsahoz), amig nem fekez az auto. Ezzel a teszttel tehat
az a baj, hogy a fekkesedelmi idot (es a hozza tartozo megtett
tavolsagot) valahogy ki kellene vonni a vegeredmenybol, ha csak a
gumi tulajdonsagaira vagyunk kivancsiak (vagy azt mondjuk, hogy
ugyanazzal az autoval vegezzuk az osszes gumin a tesztet, es a
fekkesedelmi idot konstans ismeretlennek vesszuk).
Ezert van olyan teszt is, hogy megyunk kb. 110-120-szal, nyomunk
egy padlofeket, remelve, hogy mire 100km/h-ra lassulunk, a fek
a max. hatast mar elerte (es nem melegszik tul a 20..40%-kal magasabb
kinetikus energia ho"ve' alakitasatol), es csak a 100-tol 0-ig
terjedo tartomanyt vesszuk figyelembe. Itt meg az a problema, hogy hol
volt a tesztpalyan pontosan 100km/h a sebesseg.
Regebben egy kalibralt "bicikli"kereket szereltek a hatso kerek
melle (sarvedohoz rogzitve), es ennek a fordulatimpulzusaibol
lehetett tudni a sebesseget ill. a megtett utat.
A problema ezzel az, hogy a kulso kereknek van legellenallasa,
tomege es asszimetriaja es az elorebuko kocsinal
a kulso kerek nem emelkedhet el az uttesttol. Ugyhogy manapsag
GPS-sel csinaljak es az egesznek a toleranciaja <10cm (tehat a
100km/h meghatarozasi hibajabol eredo tavolsaghiba is benne van
a 10cm-ben). De itt jon be a kulso homerseklet; vagy az, hogy
ha a tesztpalyan mar a 3000. tesztet csinaljak, akkor valamennyi
gumi mar rakenodott, amitol jobb a tapadas; vagy szimplan az, hogy
a fel evvel kesobb gyartott ugyanolyan guminak mas a minosege,
miutan a kaucsuk egy reszet meg mindig csapoljak (a gyartok tobb
termeszetes es szintetikus kaucsukot kotyvasztanak ossze); ha mar
a tomegnel tartunk: mennyire van tele a tank a 10. gumi tesztjenel;
volt-e veletlenul szembe- vagy hatszel (szabadteri tesztekrol van szo
ugyebar), stb.
Tovabba a legritkabb esetben van a tesztnel leirva, hogy melyik
algoritmus szerint mertek...
Az ADAC az elso variacio szerint mer uj autonal modositas nelkul,
mert ugye az eletben az a kerdes, hogy ha Gipsz Jakab vegre tul
van a reakcioidejen, akkor hany meter utan all meg, tehat a
fekkesedelmi ido is erdekes. A gumis osszehasonlito teszteknel
meg nem kell a 2. algoritmus szerinti rovidebb fekutakkal borzolni
a nagyerdemu idegeit, mert ugysem lehet megmagyarazni nekik, hogy
a gyari gumi nem rosszabb 4 meterrel, ha szerintuk egyszer
feketen-feheren le van irva, hogy tavaly az auto tesztjen
35m volt a fekut, most meg az uj gumik osszehasonlito
tesztjen a gyoztes 31m (a szamokat hasrauteses alapon vettem) es
ok tudnak kivonni.
Udv,
marky
|