Bonzsur,
nezzetek vegig a filmet, 10 perc, a szoveg is fontos.
http://www.youtube.com/watch?v=U4CB6DrxvxI
Ja, a Volvo a biztonsagos, mert nagy vas, haha :-)
djtiszy
|
némi késéssel sikerült a motorok teljesítményéről szóló
eszmefuttatásokat olvasgatnom, de jobb így, több véleményre is
reagálhatok.
A hozzászólások szellemében gyakran érzem, hogy az írója a motor
elsődleges mutatójának a teljesítményt tekinti ( a marketingesek
sikere ). Szerintem a nyomaték fontosabb a motor viselkedése
szempontjából, a teljesítmény elsősorban a végsebességre van
hatással.
A nyomaték pedig nem is olyan könnyen befolyásolható, mint a
teljesítmény. Ajánlom mindenki figyelmébe, hasonlítsa össze azonos
lökettérfogatú kocsik max nyomatékait és meglepve fogja tapasztalni
milyen kicsi a szórás. Ami nem is csoda. Nézzük a képleteket:
nyomaték = erő * erőkar (löket/2)
erő = nyomás * felület (furat**2*PI/4)
azaz nyomaték = nyomás * lökettérfogat/2
Szóval a konstruktőrnek kevés lehetősége van, a lökettérfogat
általában adott, amit fényesíteni lehet a robbanási nyomás. Ez pedig
egy elég bonyolult dolog, amiről egy dolgot biztosan lehet tudni: minél
több levegőt kell bejuttatni a hengerbe, annál jobb. Ez pedig a
szelepeken illetve a szelepvezérlésen múlik
Zárójelben: Ákos sok hasznos számítással gazdagította az olvasókat
és néhány tévedéssel is:
a négyszelepesnél egy szelep nem fele a vele eqvivalens
kétszelepesnek! (nem r/2, hanem 2r/(1+sqrt(2)) némi rajzolgatás után
mindenki észreveheti)
másrészt a szelepemelési magassággal (h) szerintem nem érdemes
foglalkozni, ezt a konstruktőr általában úgy határozza meg, hogy az
emelési henger palástja legalább akkora felület legyen, mint a beömlő
cső keresztmetszete (általában h=r*PI/2 cca)
A leginkább félrevezető tévedésnek azt gondolom, hogy a magas
fordulat gátja a "tömegerő" lenne. Nos a furat növelése a löket
rovására valóban növeli a dugattyú tömegét, de ugyanakkor pl a
főtengely tehetetlenségi nyomatékát csökkenti a rövidebb löket.
Különben is a nehezebb dugattyú felgyorsítását végző erő
(energiaveszteség?) visszajön a dugattyú alsó holtpont előtti
lassulásából. Itt inkább van szó arról, hogy a magas fordulatszámnál a
centrifugális erők a fordulatszám négyzetével nőnek, ez nagyobb gátja
a növelésnek.
Még egy megjegyzés: a régebben azért alkalmaztak egyes motoroknál
nagy furat/rövid löket arányt, mert ez lehetőséget adott a nagyobb
szelepátmérő alkalmazására, jobb töltésre.
Üdv, István
"Diszlexiás-e a gyermekem?" - 25 kérdéses ingyenes teszt (hálás lesz utána,
akármi is az eredmény!)
http://ad.adverticum.net/b/cl,1,6022,133103,204265/click.prm
|