Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 1921
Copyright (C) HIX
2003-08-20
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 re: Re: furcsa alapjarat inditaskor (mind)  17 sor     (cikkei)
2 re: "A" kategorias jogositvany es utas (mind)  57 sor     (cikkei)
3 Re:Szia ! (mind)  28 sor     (cikkei)
4 Re:Fek (mind)  16 sor     (cikkei)
5 bmw 750 (mind)  31 sor     (cikkei)
6 Teeby (mind)  37 sor     (cikkei)
7 olajok, atterhelodes (fwd) (mind)  53 sor     (cikkei)
8 Re: furcsa alapjarat inditaskor (mind)  15 sor     (cikkei)
9 Auchan olaj, Opel diagnosztika (mind)  42 sor     (cikkei)
10 re: Opel alaojarat (mind)  9 sor     (cikkei)
11 Re: 'A' kategorias jogositvany es utas (mind)  16 sor     (cikkei)
12 Re: Erdekessegek (mind)  8 sor     (cikkei)
13 Re: fekut (mind)  23 sor     (cikkei)
14 Fekezes kanyarban (mind)  35 sor     (cikkei)
15 Fek, kanyar (mind)  58 sor     (cikkei)
16 ez+az (mind)  116 sor     (cikkei)
17 re: re: Nem kell mindennel szervizbe rohanni :) (mind)  19 sor     (cikkei)
18 cikk (mind)  15 sor     (cikkei)

+ - re: Re: furcsa alapjarat inditaskor (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Biztosan igazad lehet, de mi a csuda az a levegoszabalyozo?

udv,   Triznyak
**********************************

Ne kötszködölj :-) Tudod pontosan mit írt a kolléga ! A
levegőmennyiségmérőről van szó, ami egy igen drága, és sajnos rohadtul
kényes alkatrésze minden injektoros autónak. Nekem a régi Ascona és most az
Astra is szívatott ezzel az alkatrésszel. Ez a kevés mechanikus jeladók
egyike, és hajlamos az elfáradásra. Szétszedése, házi javítgatása nem
ajánlott, mert ezen nagyon sok múlik a motor fogyasztása és dinamikája
szempontjából.
Nekem most ugyanez a problémám adódik a 96-os 1,6 16V Astram-mal. A tech-I
müszer semmit sem mutatott. Jöhet a pöcsölés :-(... Ha lesz jó eredmény, nem
kíméllek benneteket....

Üdv: Réfi J
+ - re: "A" kategorias jogositvany es utas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>  .....nekem eszembe sem jutott, hogy a kerdezo nem "kismotorra"
>  gondol. Mindegy. Legalabb a valaszbol megtudhattuk volna, hogy mi
>  teszi a kulonbseget a ketto kozott, de nem. Szegyengyalazat, bar
>  robogozom egy ideje (csak "B" kat), de nem tudom a kulonbseget.
>  Triznyak! van 50 ccm alatti motorkerekpar? vagy az a sima, f
>  elrendszamozott smkp? lehet ilyet kapni?
>djtiszy
------------
>  1975. (II. 5.) KPM-BM egyuttes rendelet II. A kozuti jarmuvekkel
>  kapcsolatos fogalmak r) Segedmotoros kerekpar: olyan ket-, harom-
>  vagy negykereku jarmu, amelyet 50 cm3 -t meg nem halado
>  loketterfogatu belso egesu motor vagy legfeljebb 4 kW teljesitmenyu
>  egyeb motor hajt, tervezesi vegsebessege a 45 km/oranal nem nagyobb
>  es sajat tomege legfeljebb 350 kg.
>Hunter
-----------
Kiegesziteskent hozzatennem, hogy a segedmotoros kerekpar nem lehet 
alkalmas utas szallitasara. Tehat az ulese csak egyszemelyes lehet, es 
labtarto sem lehet rajta. A segedmotoros kerekpar nem gepjarmu! ( De 
kotelezo felelosegbiztositas kell hozza!!)
A kismotorkerekpar, ha jol emlekszem max. 80cm3 ( de lehet, hogy 50??), 
lehet ketszemelyes. Rendszam, forgalmi, vizsgaztatni kell, ado koteles. 
Tehat jogilag normal mkp.
A robogo egy olyan fogalom a mkp.-nal, mint az autoknal a sedan, cupe, 
combi, stb. A kormany es az ules kozott "ures",( noikerekpar szeruen 
kialakitott) labvedovel felszerelt mkp-t, illetve segedmotoros kp.-t 
hivjak robogonak
Ezt a format az Olaszok talaltak ki, egyes velemenyek szerint azert, 
hogy nok is hasznalhassak.( akkoriban a nok labemelgetese nem szamitott 
erkolcsos viselkedesnek ) Leghiresebb tipusai voltak ennek a formanak a 
Vespa, es a Lambretta. Mindket robogo 150-175-200cm3-s motorokkal 
keszult. Magyar gyartmany volt a Tunde, ez 175cm3 volt  A hatvanas 
evekben vasarolhato volt nalunk a Csehszlovak gyatmanyu Tatran  125-175 
-os motorral, ezek elektromos oninditoval voltak felszerelve. Mara a 
robogo fogalma az ilyen formaju segedmotoros kerekparral azonosult. A 
motorkerekpar "formaju" segedmotoros kerekpar a moped.
Hogy pillanatnyilag vasarolhato-e 50cm3-nel kisebb mkp. azt nem tudom, 
de valaha ilyenek voltak a Simsonok ( Star, Schwalbe, SB50) A 
"rendszervaltas" utan ezekrol eltuntek a rendszamok, es segedmotoros 
kerekparkent hasznaljak oket. Az igazsaghoz hozza tartozik, hogy a ma 
segedmotoros kerekparkent hasznalt robogok tobbsege, az ervenyes 
szabalyok szerint, mkp.-nak minosul, csak kutya sem foglalkozik a dologgal.
Olyan, hogy felrendszamozott segedmotoros kp nem letezik, ha rendszam 
van rajta akkor mkp. ( gepjarmu!)
---
Az A1 kategoriara valoban 2eves utas szallitasi tilalom van, de a 
jogszabaly igy hangzik:
" A vezetesi jogosultsag elso alkalommal torteno megszerzeset kovetoen a 
vezetoi engedely kiadasatol szamitott ket evig kezdo vezetoi engedelynek 
minosul."
(35/2000. (XI.30.) BM renelet 5§.)
A lenyeg a vezetoi engedely kiadasanak idopontjan van! Tehat , ha 10eve 
van B kategoriaja valakinek, a keteves tilalom hatalyat veszti. ( a 
jogalkoto szandeka a motorozas utas nelkuli gyakorlasara iranyult, csak 
rosszul fogalmaztak meg a rendeletet)

Udv,    Triznyak
+ - Re:Szia ! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>  Nekem mióta az eszem tudom mindig is Opelem volt. Minden opelnek egy
>  un. lépteto~motorja van, aminek a segítségével vezérli a befe
>  cskendezést ill. dúsítást szegényítést. Ennek a kütyünek van egy
>  tengelye melynek a végén van típustól függo~en egy kúp ami zárja vagy
>  nyitja a levego~ útját.
-----------
A minden Opelt szukitsuk le a TBI-s, vagyis kozponzi befecskendezosokre.
Ezeknek van ilyen leptetomotorja ( meg a TBI-s GM gyartmanyoknak),
ami az alapjaratot, es a hideguzemi emelt fordulatszamot szabalyozza. 
Semmi koze a dusitashoz, szegenyiteshez, es a befecskendezest sem 
vezerli!!!! Mindossze a fojtoszelepet megkerulo levegocsatorna 
keresztmetszetet szabalyozza.
---
>  Na ,lényeg a lényegben, hogy ha kiveszed ezt a lépteto~motort és
>  beteszed egy ki s áztatás céljából egy kis tisztító benzinbe akkor
>  nyertél vele legalább még egy fél évet nem kell kicseréltetned.
----------
Fektisztito spray-val sokkal jobban , es gyorsabban tisztithato.
---
>  A tengely pozícióját leheto~leg ne állítsd el, mert azzal befolyásolod
>  az alapjá ratodat.
>Árpi
----------
A tengelyt barhova lehet allitani, a vezerloelektronika visszaallitja a 
megfelelo helyre. ( ha jo a leptetomotor) Az a kerdes, hogy mi modon 
allitod mashova a "tengelyt"!?

Udv, Triznyak
+ - Re:Fek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> > Ant: "Tobbszor jatszottam azzal hogy direkt ki akartam kesziteni a
> > fekrendszert..."

>  Ez az ongyilkossagnak azert kib@tt utalatos modja, mert masokat is
>  megolhetsz vele. En ezzel nem hencegnek. :-( Hacsak nem zart palyan
>  csinaltad.
>Attila
------------
Bp.XI. ker. Sasadi ut nem nevezheto zartpalyanak!!!! Ezen az uton az 
ongyilkossag helyett inkabb gyilkossagi kiserletrol kellene beszelni! ( 
teljesen beepult kornyek, nagy gyalogos es gyermek forgalommal. az ut 
kb. 2,5-3km hosszu, egyik resze igen lejtos, termetes kanyarral / egy 
baratom ebben a kanyarban halt meg motorkerekpar balesetben/, minket 
oldalan szinte folyamatos sorban parkolo autokkal, nagy fakkal

Udv,   Triznyak
+ - bmw 750 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi,

> Felado :  [International]
: A BMW V12 egy nagyszeru motor, de azert megvan az oka, hogy a BMW 750 kb.
: ugyanannyiba kerul a hasznalt piacon mint a 735 (holott ujonnan a 750
: joval dragabb volt). 

Persze. Fosnak tole, mert NAAAAGY, meg tul sok benne a henger, biztos
sokat fogyaszt. Mint en is. (Telleg sokat fogyaszt, csak eppen a 730/735i
sem eszik sokkal kevesebbet.)

: Ez az ok pedig a 750-es sajnalatos megbizhatatlansaga
: es magas javitasi koltsege. Nem a 12 gyertya ararol van szo, hanem arrol
: hogy ha javitani kell vagy fel kell ujitani a motort akkor mennyibe fognak
: hozza kerulni az alkatreszek.

Gondolom elsokezbol az info... :-) mar 3 BMW-szerelovel beszlegettem errol a
dologrol. A fo kerdesem az volt, hogy ha meg akarnam tartani, akkor mire
szamithatok, magyaran szolva meg merjem-e tartani. Biztos mindharom hazudik,
de egybehangzoan allitja, hogy a 750-es eszik a legtobbet, viszont szinte
szetuthetetlen. Ha mar jol le van strapalva, akkor szamitsak arra, hogy telen
nehezebben indul, meg jobban csorog, de igazabol annak sincs nagy jelentosege,
csak kellemetlen. (Az en autom eseteben, a maga 133e km-evel ilyen fel sem 
merult.) Az indexes BMW-topik altal istenitett szerelot is kerdeztem, hogy
"mi van ha fel kell ujitani?". Azt mondja: "Olyan meg nem volt. Olaj kell
bele meg sok benzin." Amivel o mar talalkozott, az a hengerfej-felujitas volt,
amikor megfoztek, hutorendszer-hiba miatt. Roviden: a 730/735-ost joval 
gyakrabban kell piszkalni, mint a "megbizhatatlan" (hogy ezt te hol olvastad?!)
750-est. Errol ennyit.

Z.
+ - Teeby (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi,

> E-mail :  [Hungary]
>UGYANUGY, AHOGY A BIZTONSAG, A FOGYASZTAS IS ELSOSORBAN A JARMU SULYATOL
FUGG.
>
>Ez egy okolszabaly, ez a nullpont, innen lehet kiindulni.
: Ez aztan az. De csak azert - feltetelezem en - mert te mondtad. Amit pedig
: mas allit az " sem er".

Nem, Teeby. Nem attol okolszabaly, mert en mondtam, es nem attol hulyeseg
amit mondtal, mert te mondtad. Ezek csak a te buta kovetkezteteseid.
A stilus szandekosan olyan, amilyen, igy volt ra a legtobb esely, hogy
elgondolkozz azon, hogy talan megsem nulla tapasztalattal konyvekbol tanult
altlanossagok alapjan kene hirdetni az isteni iget. De latom, nem jott be.

A VALOSAGBAN (a GYAKORLATBAN, teccikerteni? NEM elmeletben! GYAKORLATBAN!) a
mozgatando suly a leginkabb donto tenyezo a fogyasztasban. Nem meglepo, ha
elfogadod, hogy azonos elven mukodo szerkezetekrol van szo. Az autogyartok
tisztaban vannak ezzel a tennyel (ha mashonnan sem, a sajat kis kezikonyvukbol,
tudod... adjak az autohoz), es gyanitom, a fizikakonyvek is (csak sulyozva
nincsen bennuk, ezert te a budos eletben nem fogod beloluk kiolvasni), csak
te nem. Meg persze meg sokan nem, de ok legalabb nem irjak meg a kepzelodeseike
t
a listara ugy, mintha az lenne a valosag. Hangsuly a kepzelodesen. Legalabb
odairnad, hogy "ugyan nem tapasztaltam, de a tanulmanyaim alapjan ugy hiszem,
hogy..." Szoval ha olyan baromi okos akarsz lenni, inkabb vegyel 5-6 autot,
kozlekedj veluk egy par evet, es UTANA (!) magyarazd, hogy a fogyasztas nem a 
sulytol fugg.

Amit a motorrol/karosszeriarol leirsz biztos igaz, de ahogy leirod es foleg
AMIRE irod, kesz kabare. Ha most sem gondolkodsz el, es csak a stilusomba
tudsz belekotni, akkor csak annyit tudok mondani, hogy: OSSSTOBA VAGY.
Ha elgondolkodsz, akkor ezt nem mondtam, minden mas esetemben reszemrol
befejezve a tema.

Z.
+ - olajok, atterhelodes (fwd) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Szoval a 5W- 0W- hajhaszas - mint annyi minden - marketing.
>Vegyetek inkabb sima olajat, es csereljetek ketszer olyan surun...
En igy is teszek. Illetve a gyari eloiras 10W-40 (Selenia 2K for Alfa 
Romeo) olaj helyett Total Quartz 9000 10W-50 olajjal etetem. Miert? 
Uzemi korulmenyek kozott is 80-90 fokos az olaj az olajhuto ellenere. 
Ha elkezdek sportolni, felmegy 100-120 fokra (a viz kozben vegig 90-95 
fokos) Az 5w- 0w- olajok hidegfolyossaga kedvezobb, vagyis nagy 
hidegben vekonyabbak ezek. Egy atlagmotor, foleg kopottan nem 
szereti ezt. A hidegen nagyobb reseken elmegy a hig olaj, igy 0W 
olajjal esetleg epp hidegen nincs elegseges kenes. A kotjel utani szam 
a melegtures, vagyis hogy az olajat 100 fok fole melegitve mi tortenik 
vele? Itt jon az -50es, -60as olaj szerepe, ami forron is ken, nem lesz 
vizelet-surusegu... A magyar autoparkra szerintem okolszabalykent
ervenyes, hogy 10 ezer kilometerenkent jo nevu ceg 10w-40es olajat 
kell hasznalni. 100ezer km futas felett meg (ha eszegeti az olajat), 
akkor jo nevu 15W40est. A 0W olajok marketingek. Tenyleges szerepuk 
csak turbomotoroknal van. Illetve a hosszu olajcsereperiodusu 
modelleknel. A Bora gyarilag 30ezret ir elo, ehhez 0W40 szintetikus 
olajat ir elo. Ennyi ido alatt viszont az olaj nem tonkremegy, hanem 
annyira megtelik a szuro altal eltavolithatatlan szennyezokkel, hogy az 
mar szerintem nem OK. Szoval ha a sajatom lenne, en bizony 10enkent 
cserelgetnem az olajat, mint ahogy az Alfaban is 20ezer helyett 
10ezrenkent cserelek.

>Fogash! van elkepzelesed arrol, miert kell a pedetedebedetedei
>motorokba ACEA B1-es nagyon magas teljesitmenyu olaj? A
>nagynyomasu rendszer miatt (ott nincs olaj, nem?)
>vagy a turbo miatt (az meg masnal is van)
A PDTDI nagynyomasu cuccait a gazolaj keni, oda elvileg nem kell. 
Turboja meg masnak is van, szoval szerintem a VW megegyezett az 
Arallal, hogy "keresunk egyutt egy csomo penzt"... Illetve a hosszu 
olajcsere-periodus miatt kerhetik. A szintetikus olaj kevesbe savasodik, 
nem vesz fel vizet. ? Nemtom.

>Tovabb kerdezek. Nem igazan vilagos szamomra a
> sulyeloszlas es a fekut kapcsolata. Ha az auto
> sulyeloszlasa miatt mondjuk elol tobb suly van,
>akkor az a kerek aranyosan jobban tapad az uthoz,
> igy nagyobb fekhatast tud kifejteni, vagy nem?
>Vagy itt mar a nem-idealis surlodasok miatt nem
>igaz a dupla-nyomoero -> dupla-fekero kapcsolat?

A gumi a rakerulo +teher miatt deformalodik, nagyobb a hoterhelese, 
sot, a nagyobb teher a futomuvet is lejjebb nyomja, amitol valtozik/hat 
a kerekdoles, osszetartas (futomukonstrukcio fuggvenyeben). Ha 
mindezt osszerakod, kijon, hogy az elore kerulo tobbletsuly nem 
linearisan noveli az elerheto fekerot. Raadasul az elso kerek 
kormanyzott is, igy kanyarodas kozben az elerheto surlodoero 
megoszlik fekezo es oldalvezeto erokre is. 

Sandboard=homokra'cs ?

Fogash
+ - Re: furcsa alapjarat inditaskor (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kosz mindenkinek a hozzaszolast.

Arpi!

"ha kiveszed ezt a leptetomotort es beteszed egy kis aztatas celjabol 
egy kis tisztito benzinbe akkor 
nyertel vele legalabb meg egy fel evet nem kell kicsereltetned...egy 
ilyen kutyu min. 28000 forintba kerul"

Tehat ez azt jelenti hogy fel-egy even belul mindenkepp cserelni kell? 
Honnan lehet tudni, hogy ennek eljott az ideje? Amikor el se fog indulni?

Illetve bontoban erdemes ilyen kutyut keresgelni?

Massimo
+ - Auchan olaj, Opel diagnosztika (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Megreszkirozom: 10 ev feletti gyengebb atlagautokba boven eleg
> egy nevesebb tarsasag 15W40-ese. Az Auchan olaj pont egy
> kategoriaba tartozik az egy polccal mellette kaphato TRAYAL
> gumiabrocsokkal: vegye, akinek 6 anyja van, vagy akinek 25 eves
> lyukas Ford Granadaja. :-)

A helyzet az, hogy az Auchant is batran sorolhatod a nevesebb
tarsasagok koze... Franciaorszagban oriasiak az eladasaik
(uzemanyagbol is), soha nem volt semmilyen ugyuk olajjal
kapcsolatban (nyilvan kinosan vigyaznak is erre, pont azert, hogy
a fenti tipusu szovegeket ne lehessen igazolni). Az Auchan olaj is
eppen ugy teljesiti azt, ami ra van irva, mint a "nevesebb"
cegeke, a markahajhaszas legalabb annyira marketing, mint a 0W es
a hiperbenzin eseten.

> > Ugyanez otthon nulla forint. Egy gemkapocs a
> > diagnosztikai csatlakozo ket pontjanak rovidrezarasahoz,
> > az esetleges hibakod a diagnosztikai lampa villogasabol
> > kiolvashato.
> -----------
> Mindez mukodik akkor, ha ert hozza a tulajdonos, vagyis
> tudja melyik ket pontot kell osszekotni, van hibakod
> tablazata, es az Opel is olyan amelyiket igy lehet kiolvasni!!
> Ha a "soklabu" csatlakozo van benne akkor hiaba zarod
> rovidre nem villog semmit, viszont megeshet, hogy tonkre
> megy az elektronika, ha rossz helyre rakod a rovidzarat!!!
> Az meg valamivel dragabb mint 2-3ezerFt.Gemkapocs helyett en
> inkabb egy 2-4W-os izzobol keszitett probalampat javasolnek!

Nehogy ehhez olyan fene mod erteni kelljen, raadasul ha valaki itt
a listan rakerdez, nyilvan nem azt a valaszt varja, hogy vidd
szervizbe. (Termeszetesen van olyan eset is, amikor ez a jo
valasz, de azt tartsuk meg az otthon valoban remenytelen dolgokra,
ez a kodkiolvasas szerintem az olajszint es az ablaktorlolapat
allapotanak ellenorzese utan a legegyszerubb, es legkevesbe
szerszamigenyes dolog :)

Tonkre nem megy, de rendben, ovatosnak kell lenni, hasznaljon egy
100 ohmos ellenallast (izzoval vacakolni teljesen felesleges).
Soklabunal is mukodik, nalam konkretan egy 96-os 1.4-es Astran.
Irtam, hogy a reszleteket a neten lehet megnezni, persze ha ezt a
reszt kivagod az idezetbol, lehet sorolni az aggodalmakat...
+ - re: Opel alaojarat (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi !

Nekem egy Daewoo Lanos-szal volt ugyanez. Elvben abban is GM 1.6-os
Ecotechmotor volt. A hiba ott az alapjarati motor volt. nekem 3 ev alatt kb
10 db-ot csereltek.... Ja meg vol egy masik bug is vele: 3 hengeres volt
neha. Ilyenkor nagycsavaruzoval meg kellett kopogtatni szepen sorban a
befecskendezoket, es mar jo is volt :-(

Summer
+ - Re: 'A' kategorias jogositvany es utas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

  Csak hogy meglegyen a 20 azonos tartalmu valasz egy szamban:

> van 50 ccm alatti motorkerekpar? vagy az a sima, felrendszamozott smkp?

  Van. Mint azt helyesen idezte valaki, segedmotor az 50 cm^3 alatt
*es* 45 km/h alatt van (regebben 40 volt, gondolom EU harmonizacio).
Lehet olyan 50 cm^3 alatti motor, ami 45-nel gyorsabban tud menni.
Peldaul annu Simson idoszakban az 50-B ilyen volt, igy az motornak
szamitott. Az 50-N nem, az segedmotor volt. Emlekeim szerint csak
egy alkatresz cserejen mult az egesz (csak tudnam minek hivjak,
a levegot korlatozta a karbiban), meg lehetett 4 fokozatu valtora
cserelni a gyari 3 fokozatut. Amiert persze rendor csunyan nezett...

Gyula
+ - Re: Erdekessegek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> 12 hengeres motor erdekessege az volt, hogy minden hengerben
> ket dugattyu volt, az egyik felulrol lefele, a masik pedig alulrol folfele

  Emlekeim szerint a Tigrisekben is ilyen volt (II. VH nemet tankok).
Kozlekedesi Muzeumban megtekintheto volt (25 eve, azota nem jartam
a pestiben).

Gyula
+ - Re: fekut (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Nem igazan vilagos szamomra a sulyeloszlas es a fekut kapcsolata.

  Nincs is igazan jelentos kapcsolat, *ha* minden kerek csuszas kozelebe van
fekezve. Gimnaziumi fizika. Ket dolog szamit, az *ossz* utat nyomo
ero es a kocsi sulyanak aranya (atlag autoban ez ugye majdnem 1,
sportkocsikban javul, Forma-1 kocsik meg akar az alagut plafonjan
is el tudnak menni aerodinamikai okokbol) illetve a tapadasa a
guminak.
  Anno ideztem, hogy Protege es Audi A4 fekutja gyakorlatilag azonos.
Ezert az. Aerodinamika nem nagyon szoritja jobban le a kocsit,
gumik se nagyon specialisak. Tobbi parasztvakitas.
  Persze egy jataron tul az alapfeltevesek nem igazak. Baj van, ha
nem csuszas kozeleben fekez az ember minden kereket. Nem igaz, ha
nagy sebessegrol van szo, mert ott mar sok atlag auto nem tud blokkolasig
fekezni tartosan. Extrem esetben meg ki tud torni a kocsi fara, mert
ott mindig kisebb a fekero (kiveve kamiont :-), igy a hatulja mindig
gyorsan akar menni...
  Kanyar az egy teljesen mas kerdes, ott jo a viszonylag egyenletes
eloszlas. Gyorsulasnal meg minel farnehezebb kocsi kell hatsokerek
hajtassal. Csak ezek nem atlag vezetoket erinto esetek. Akinek
ezek lenyegesek, az ugyis olyat vesz.

Gyula
+ - Fekezes kanyarban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia Vd!

1. Haladaskor a kerekekre a gordulesi surlodas hat, amely nem
tul nagy ertek.
2. Gyorsitaskor, vagy lassitaskor a tapadasi surlodas, amely
maximalis erteket tullepve kovetkezik be a czuszas.
Csuszo kerekeknel a csuszasi surlodas, amely minden esetben 
kisebb, mint a maximalis tapadasi, (ezert all meg _elvileg_ 
rovidebb uton a csuszashatarra fekezett auto.
3. Kanyarodaskor a kerekekre a centrifugalis (centripetalis) ero hat,
amely a kanyarodasi if sugaraban hat.

(Kerekre hato eron a gumi felulet es az aszfalt kozotti erot ertettem)

Ha egyszerre tobb ero is hat a ferekekre, akkor azok eredojevel kell
szamolni.
Ha egyszerre kanyarodsz es kozben fekezel, akkor ket egymasra
meroleges erot kell vektorialisan osszegezni. Az osszegzett ero
nagysaga biztosan nagyobb, mint barmelyik ero nagysaga.

Tegyuk fel, hogy a kanyart a maximalis sebesseggel veszed be.
Ekkor a centrifugalis ero a maximalis tapadasi sorlodas.
Ha ekkor fekezel, a kerekre hato eredo ero megno, tullepi a 
maximumot es a kerek csuszni kezd.

Ha tehat Te kanyarban fekeztel es az auto nem csuszott meg, az azt
jelenti, hogy nem a maximalis sebesseggel vetted be a kanyart, azaz
a tapadaskor meg volt tartaleka.

Az autok eltero konstrukcioja miatt termeszetesen mas es mas a 
maximalis kanyarveteli sebesseg. Ezert van az, hogy ugyanolyan
sebesseg mellett Golf-al mar nem tudsz fekezni, BMW-vel pedig igen.

üdv,
Attila
+ - Fek, kanyar (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia Fogash!

>>Ha nagyobb tarcsat es/vagy tobb dugattyut hasznalsz, azaltal
>>nagyobb feluleten vagy kepes a nyomast kifejteni, ezaltal a fekerot
>>novelni. (mellesleg a nagyobb felulet jobban is hul).

>Nem-nem-nem!

Fekezeskor nyomas keletkezik, tehat az adott nyomas preseli
a fekbeteteket a tarcsanak. Az ero a nyomas es a felulet szorzata.
!!!Ez azt jelenti, hogy ugyanakkora nyomas nagyobb feluleten nagyobb 
erot fejt ki.!!! A nyomatek az ero es az erokar szorzata. Ezaltal
a nagyobb ero egyben nagyobb nyomatekot is fejt ki.

Szerintem nincs hiba a gondolatmenetben.
Nagyobb nyomatekot:
1. Nagyobb tarcsaatmerovel
2. Nagyobb osszenyomo erovel
lehet letrehozni. Az elobbi a nagyobb tarcsa, az utobbi a tobb 
dugattyu.

Nagyjabol ezt irtad Te is, ugyhogy nem ertem a nagy tiltakozast.


>>Fekezni a kanyar _elott_ kell!
>Es akkor hogyan veszel be egy folyamatosan szukulo ivu kanyart? (Tudod
>parabola szaran az origo fele autozol...)

Hivatkoznek az elozo irasomra fekezes kapcsan.
A fenti peldan a maximalis kanyarveteli sebesseg folyamatosan
csokken, hiszen egyre kisebb ivu a kanyar, ezert a centrifugalis ero
azonos sebesseg mellett folyamatosan none.

Ez azt jelenti, hogy a sebesseget folyamatosan csokkenteni kell.
Ezert egyik idopillanatban sem haladhatsz a maximalis sebesseggel, 
hiszen a fekezeshez is ero kell, igy a centrifugalis eronek a
maximalis ertek alatt kell maradnia.
A fenti specialis peldaban tehat akkor tudod az adott kanyart
abszolvalni, ha folyamatosan fekezel.

A fenti peldat eleg extrem-nek erzem, es nem tul gyakori
meg a versenypalyakon sem.

Forditott szituacio van Monzaban ( a hires parabolika, amely
neha meg is trefalja a versenyzoket).
Gyakoribb az a helyzet, amikor egymast szorosan koveti ket
kanyar, az elso nagyobb ivu, a masodik pedig szukebb.

Allando ivu kanyar akkor tudsz a leggyorsabban teljesiteni, ha
a kanyar elott fekezel (miellot a legkisebb ivre kormanyzod az
autot), majd az elvi maximalis sebesseggel beveszed a kanyart.

Versenyeken ez meg azzal fuszerezodik, hogy nem csak a kanyarvetel
idejet kell minimalizalni, hanem a kanyar kijaratanal a sebesseget
is. Ezert nem is olyan konnyu jo autoversenyzonek lenni.

üdv,
Attila
+ - ez+az (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado : Szakacs-Vass Sandor
: Azt hiszem egyszer bekuldtem ide a francia statisztikakat (nem
: kozvelemenykutatas, hanem biztositok gyakorlatilag teljes statisztikaja)
: amelybol kiderult hogy bizony az atlag bmw-vezetonek sikerul "kompenzalnia"
: az autoja biztonsagat es azonos szamu balesetre tobb serult/halott jut mint
: mas autoknal.

Nem vitatom, konnyen lehet, hogy igy van. Ettol meg az en allitasom valoszinu 
igaz:
ahhoz kepest, hogy mennyien zuznak a forgalomban, ritkan esik nagyobb bajuk.
Persze, hogy a Volvosok ritkabban, de ok nem is szaguldoznak (legalabbis nem a 
60%-uk).

> Felado :  [Non-Profit Organization
]
: Volt a csaladban egy bohom 72-es Ford. Az elso lokharito mogott a kocsira
: felcsavarozva karvastagsagu, kocsi szelessegu vasdarab, detto mint egy
: vasuti sin volt. Egy balesetnel nem sok eselyt adott a masiknak.

Egy baratomnak egy '76-os Chevy Camaroja van. Karambolozott egy pareves Nissan
Primeraval. A Primera eleje ripityomra torott (totalkar termeszetesen), a Chevy
lokharitojan SEMMI nyoma nem volt az esetnek. 2 eve mar a sztorinak, azota 
rohogunk rajta (nem, nem a szerencsetlen Primerason, hanem a dolog 
abszurditasan).

> Felado :  [Hungary]
: Szoval igy fejlodik a tudomany, meg az autoepites. Multkor leveleztem
: egy gyerekkel akinek TT je van es ezen kicsit fel volt haborodva, mert
: hogy neki 160-nal ha autopalya enyhe kanyarban satufekez, akkor
: csak kicsit kezd el kacsazni az auto hata. Es hogy ez szerinte milyen
: nagy fejlodes, merthogy eddig meg felszallt. Es hogy a suly, a

Ez az! Audi TT! Az Opel Calibra-koncepcio melto folytatasa. Meg is erdemli, aki
olyat vesz sportkocsi gyanant. Annyi penzert mar autot is lehetne venni.

> Felado :  [Hungary]
: Temakor: Fw: altalam vezetett autok ( 50 sor )

A Zapo 968-rol meg a Pug 504-rol meselhetnel! (Komolyan!)

> Felado :  [Hungary]
: > Egyszeru kolomp, ami kolompol ha tilos az atjaro jelzese.
: Meg meg valamilyen jelzest, ami jelzi, hogy most kolompolnia
: kellene az ellopott kolompnak.

:-)

> Felado :  [Hungary]
: A  3 rugot meg tanulopenznek konyvelem el, mert a torveny szerint
: a  megengedett  sebesseg  tobb  mint  50%-os  tullepese nem eppen
: ennyibe kerul.

Geza! Tisztelem a toleranciadat, de ettol azert meg szerintem nyugodtan 
mondhatjuk, hogy paraszt volt. :)

> Felado :  [International]
: Fekezni a kanyar _elott_ kell!

Sportkocsival akkor es akkorat fekezel, amikor es amekkorat akarsz. 

> Felado :  [Hungary]
>(Ha valaki megirja, hogy DE a dizel kevesebbet eszik, mint a gyengebb
>benzines, komolyan fontolora veszem, hogy leszopom magam.)
: A dizel kevesebbet eszik, mint a gyengebb benzines :-).

O.K. megfontolom :-)

> Felado :  [Hungary]
: Valaki kerdezte, miert nem foditjak meg a motort es a valtot. Nos
: Citroenben van olyan, ahol elol van a valto, mogotte meg a motor. A
: Louis de Funes fele vagy Fantomas fele Citroen. Sajnos nem tudom a
: tipusat pontosan. Mert allitolag boxer motort terveztek bele, ezert
: alacsony lett a motorter, de kesobb nem a boxer mellett dontottek,
: csak addigra mar megvolt a kesz kasztni. Jellemzo:-))).

Azert tegyuk hozza, hogy az az auto - az elsokerek-hajtas ellenere is :-) -
egy nagy csoda.

> Felado : 
> Kecskemettol Budapestig kb. 50km,  az 5,6l abszolut realis ekkora
> tavolsagra, egy ilyen autonak. :-D :-P
: VD szerintem kerdezd meg megegyszer a haverod mert ez a fogyi ettol az
: autotol meg ennel a sebessegnel is hihetetlen.

Miert olyan hihetetlen? Ket fogyasztasi adat, ami engem lenyugozott:
1. SAAB 900 T16, 1300 kg, 175 LE: orszaguton, 100 km/h korul, elozesekkor
direkt lepadlozva es felgyorsitva 120-130-ra, hogy ulesbe vagjon a turbo:
7,2 liter (telitank-telitank)

2. (ez a kemenyebb): Porsche 944 Turbo, 1400 kg, 220 LE: orszagut/autot,
vegig 90 km/h korul, nehanyszor lepadlozva: 5,5 liter (ot-egesz-ot, es
szinten telitank-telitank)

> Felado : 
> Felado :  [Hungary]
>Ezen mar regebben is gondolkodtam. Miert nem teszik be a motort
>"forditva"
>(nem fejjel lefele, hanem a valto lenne elol) az elsokerekes autokba?
: Saab 900 classic-ban azt hiszem, hogy igy van :-o

Igy van, es ez az eddigi legsportosabban, legkulturaltabban viselkedo
elsokerekes auto, amit eddig vezettem.

> Felado :  [International]
>szervezetek ugy erzik, hogy PELDAUL, TOBBEK KOZOTT parkolasi dij
>cimen beszedhet olyan uzsora-osszegeket, ami jolesik neki, meg
>akkor is, ha az a pofatlansag hatarat surolja.
: Oxfordban 2.5 font/ora a parkolas, mig 10 km-el arrebb 0.30 a
: parkolohazban. (igaz, hogy 1 font/nap a varos szeli P+R-ben + erre
: rajon a buszjegy ara)

Perszepersze, ezt nem is vitatom. Azt kiszamoltad mar, hogy ez hogyan
viszonyul az atlagfizetesekhez, hogy nagyjabol az egyeb korulmenyek
tekinteteben mennyire terhes ez a polgaroknak a Mo.-i viszonyokhoz kepest?

Z.
+ - re: re: Nem kell mindennel szervizbe rohanni :) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>> Hibakod tarolo kiolvastatasa!!!! ( markaszerviz
>> 2-3ezerFt

Citroen es Peugeot kocsikhoz van egy egyszeru hibakod kiolvaso
elkeszitesenek es hasznalatanak leirasa az alabbi web lapon:
http://condrix.freeweb.hu

Ez csak a motor ECU-t olvassa ki, az ABS, klima vagy hidraulika szamitogep
kodokat nem ismeri (lehet hogy ott is muxene - nem jartam utana:
lustasag=fel egeszseg)

(Na jo, elarulom hogy gonoszsagbol a legvegen talalhato azoknak a motor
elektronikaknak a felsorolasa, amelyekkel mukodik. En is ezt hasznalom.
Azota egy lengyel srac keszitett egy komolyabb sokcsatlakozos kutyut (valami
penzert arulja), amelynek szoftvere PC-n/laptopon fut, valamint egy magyar
Amiga/Citroen fan elkeszitette annak PDA-s valtozatat is.)

Udv joe
XM 2.1TD
+ - cikk (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Azt mondjak, hogy van egy erdekes cikk a tegnap megjelent Autopiac c.
magazinban a jovo evi autoimport szabalyokrol.
Eszerint csak 2004. jan. 1. es aprilis 30. kozott lesz ervenyben az a
korlatozas, hogy kizarolag Euro3-as szabvanyt teljesito motorral szerelt
autok johetnek be.
Majus 1-tol (EU csatlakozas) varhatoan BARMILYEN (Euro0-Euro2 is) motorral
szerelt kocsit be lehet hozni, de 2-2.5-szeres lesz a regisztracios adoja.
Magyaran csak azt probaljak elerni, hogy anyagilag ne erje meg a regi kocsik
importja, de ha eleg vastag a bukszad (es/vagy regi Citro fan vagy)
behozhatsz akar DS-t, CX-et is. Egy fontos feltetel lesz: nem lehet rossz
allapotu, nagyon korrodalt.
Ki olvasta a cikket?

Udv joe
XM 2.1TD

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS