Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 61
Copyright (C) HIX
1998-06-17
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Gyermekules (mind)  12 sor     (cikkei)
2 Biztonsagi ov (mind)  35 sor     (cikkei)
3 Automata es passziv biztonsag - meg mindig (mind)  110 sor     (cikkei)
4 Biztonsagi ov + vezetestechnika (mind)  66 sor     (cikkei)
5 Re: Vezetestechnika (mind)  34 sor     (cikkei)
6 Vezetestechnika (mind)  68 sor     (cikkei)
7 Biztonsagi ov - hatso ulesen? (mind)  30 sor     (cikkei)
8 VW Golf (mind)  20 sor     (cikkei)
9 escort (mind)  10 sor     (cikkei)
10 CRX konyv (mind)  29 sor     (cikkei)
11 Vezetestechnika (megjegyzes) (mind)  26 sor     (cikkei)
12 Re: A Trabi nem auto! ( 39 sor ) AUTO #60 (mind)  23 sor     (cikkei)
13 Re: Xsara Coupe 1,6 ( 13 sor ) AUTO #60 (mind)  18 sor     (cikkei)
14 re:valto ( 68 sor ) AUTO #60 (mind)  63 sor     (cikkei)
15 Re: Vezetestechnika ( 39 sor ) AUTO #60 (mind)  24 sor     (cikkei)
16 Re: aquaplaning ( 9 sor ) AUTO #60 (mind)  14 sor     (cikkei)
17 Re: *** HIX AUTO *** #60 (mind)  12 sor     (cikkei)
18 re(ply): vezetes, zippzar, kurt, duda (mind)  53 sor     (cikkei)
19 Aquaplaning (mind)  171 sor     (cikkei)
20 re:aquaplanning (mind)  59 sor     (cikkei)
21 Re: Angliabol haza ( 28 sor ) (mind)  10 sor     (cikkei)
22 Re: #60, vegyes + uj tema a vegen (mind)  107 sor     (cikkei)
23 Auto kulfoldrol, csuszas teszt (mind)  25 sor     (cikkei)

+ - Gyermekules (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hali !
Nem tudjatok pontosan hogy a kresz szerint lehet-e az elso ulesen
gyermekulesben a bebit szallitani,ugyanis a skodamon hatul nincs ov amivel
rogziteni tudnam az ulest.
Az uleshez kapott rajzok szerint lehet,de ezek nem magyar leirasok voltak,s
mindenki csunyan nez ram hogy elol csucsul a pici.

Ja a legjobb auto a Skoda 105S ugyanis az enyem 19 eves es 604.000 kilometer
van benne (jol latod HATSZAZNEGYEZER kilometer,6xfordult az ora)Ki tud
tobbet?

By Laci
+ - Biztonsagi ov (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello Autosok!

A biztonsagi ov temahoz:
En szinte mindig hasznalom az ovet. Szerintem az automata ov
nagyon kicsit zavarja az embert a mozgasban. Neha a falun belul
azonban nem kapcsolom be, es az akkor az embert furcsa szabadsag-
erzes fogja el, de azt hiszem, hogy ez csak karos lehet.

A legzsakkal kapcsolatban lenne egy kerdesem a hozzaertokhoz:
Alacsony embereknel valoban karos lehet? Ekkor ugyanis a fej
sokkal kozelebb van a kormanyhoz, es lehet, hogy a fej nem a felfujt
legzsaknak csapodik, hanem a felfuvodo legzsak mintegy fejbevag.
Vagy nem igy van?

Mas:
Van-e valami hir arrol, hogy az Audi TT mikortol lesz kaphato
Magyarorszagon, es mennyibe fog kerulni. Olcsobb lesz attol,
hogy itthon keszul, vagy ezt is dragabban kell megvennunk, mint a 
Nemeteknek?

(Pl. Nemreg vettem egy autoradiot Becsben, ami ott 1700 Schilling
volt, mikor kibontottam tudtam meg, hogy Magyarorszagon keszult.
Itthon ugyanaz a ceg 35000+ Ft-ert arulta. En ezt nem teljesen ertem.)

Jo autozast,
Attila
(Aki teljesitette a renszarvastesztet 120-al)

Ps.: A vezetestechnikarol mar valoban irhatnanak, akik ertenek hozza.
Es itt nem arra gondolok, hogy mikor kell 2-set kapcsolni, hanem
hogyan kell kanyarodni, csuszo autot megfogni, ...
Hol lehet a fentieket a legkisebb kockazattal gyakorolni?
Pl. A Hungaroringrn lehet? Mennyiert?
Esetleg letezik autosiskola, ahol vezetni is tanitanak, nemcsak
kozlekedni?
+ - Automata es passziv biztonsag - meg mindig (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

<auto on>

Koszi Krisztian a valto valaszokat. Viszont kerdesem most is van.

Te irtad:
>Tehat a szekvencialis valto draga, bonyolult, vezetese nehezkes, es tok
>folosleges.
Bocs Krisztian, nem kotozkodni akarok, de a motorkerekparok tobbfokozatu
valtoi (ha jol tudom) szekvencialisak. Hogy is van ez? A szekvencialis
jelzo csak a kapcsolgatasi sorrendre vonatkozik, vagy a szerkezetet is
leirja? Esetleg a mocik soros-valtoi teljesen mashogy mukodnek, mint
a negykerekuek szekvencialis verseny-valtoi?

* * * *

Mas: Kiegeszites a legzsakos-oves cikkemhez (es Krisztianehoz)

Utkozeskor az elorelendulo test sokfele modon "kijatszhatja" a biztonsagi
ovet. Az egyik mod, amit Krisztian irt, a harom bekotesi pont miatti
feloldalas elcsavarodas. A masik az, hogy kibujik az user az ov alatt. A
lenduletbe jovo test erosen osszenyomhatja az ulesparnat es szelsoseges
esetben az illeto atlimbozik az ov vizszintes resze alatt. Ez ellen
talaltak ki az anti-submarining ulest. (Nem tul fantaziadus szabad
forditasa az ov alatti kicsuszast gatlo ules. Fantaziadusabb
_felre_forditasa allitolag egy Ford prosopektusban jelent meg 4-5 eve:
vizen fennmarado ules :-))))) Az ules elso reszen ebben az esetben
vekonyabb az ulesparna a kemeny vaz felett, a kozepen pedig bemelyedes van,
vastagabb parnaval. Ha jol meretezik a parna kemenyseget, akkor nem veszed
eszre hogy egy melyedes folott ulsz, csak utkozeskor itt fogsz lesullyedni,
es az elso kemenyebb resz megfog. Megprobalom lerajzolni.
               /
              /  /
 ____________/  /
/              /
|_____________/
|             |

Ez egy normal ules, a ket vizszintes vonal kozott van a parnazat, az also
alatt az ules vazszerkezete.
               /
              /  /
 ____________/  /
/___           /
|   \_________/
|             |

Ez egy anti-submarining ules, ha raulsz, nincs kulonbseg,csak ha nagy
erovel nyomodsz ra es probalsz elorecsuszni.
(Fix meretu betutipussal elvezheto a rajz minosege, vindoz alatt pl
Notepad-ben tuti.)

* * * *

A legzsakokrol meg nem art tudni, hogy tobb kulonbozo meret letezik.
Egyreszt eltero terfogatu a vezeto es az utas legzsakja, az utase nagyobb,
mivel o messzebb van a muszerfaltol. Amerikaban nem annyira elterjedt az
ovhasznalat, mint Ny.Eu-ban ezert a tengerentul a legzsakokat ugy tervezik,
hogy a bekotetlen testet is megovja tobbe-kevesbe. (IMHO inkabb kevesbe
kepes ra.) Az un. Euro-legzsak terfogata kb. fele az amerikainak, inkabb a
fej vedelmere helyezi a hangsulyt es feltetelezi az ov hasznalatat. Nemely
europai gyarto (leginkabb marketing okokbol) amerikai meretu zsakokat ad es
"teljes mereteunek" nevezi oket, mintha a konkurens Euro-zsakja nem
nyujtana ugyanakkora vedelmet. (IMHO bekotetlenul mindketto eletveszelyes,
bekotve meg szinte teljesen mindegy.)
Felemerulhet a kerdes, miert nincs minden ules elott legzsak? Azert, mert a
felrobbanasukkor keletkezo legnyomasnovekedes mar a kocsiban ulok rovasara
menne (a negylegzsakos kiserleti autoknak kimentek az ablakai a
legnyomastol). Emiatt a ket elso legzsakot sem egyszerre robbantjak fel.
Az kioldoszerkezetet ugy meretezik, hogy csak 15 km/h feletti sebessegnel
es csak "elegendoen nagy" lassulasnal lepjen mukodesbe. Nem fordulhat elo,
hogy veszfekezeskor, soderkupacba hajtaskor, ugratas utani "enyhe"
foldetereskor felfuvodnak a zsakok.

* * * *

Fontos: Mindaz amit most es az elozo szamban leirtam csak "alacsony"
sebessegnel er valamit. A modern (utobbi 6-8 evben tervezett) karosszeriak
altalaban 50-60 km/h-s utkozesig birjak a gyurodest, ennel nagyobb
sebessegnel mar az utascella is reszt vesz az energia felemeszteseben, a
tuleloter lecsokken es semmi sem a tervezok szandeka szerint tortenik. Ez
kb. azt jelenti, hogy egy jo passziv biztonsagu autoban varosi sebesseggel
szinte sertetlenul, vagy konnyu serulesekkel meg lehet uszni egy utkozest
_ha_be_van_kotve_az_ov_. Nagyobb sebessegnel csak abban remenykedhetunk,
hogy ha a fekbe taposunk, akkor lelassulunk ennyire a becsapodasig. Ez is
persze csak akkor ervenyes, ha allo akadalynak, vagy hasonlo tomegu es
sebessegu -> hasonlo mozgasi energiaju jarmuvel utkozunk. Ha kamion
jon....*$%&... minden hiaba. Ha megis nagy sebesseggel utkozunk, talan
akkor sem mindegy, hogy van-e valami, ami mersekeli a seruleset, vagy sem.
Szinte mindenki hallott olyanrol, akit az "mentett meg", hogy nem volt
bekotve es kirepult. Olyanrol is, aki kamionon akadt fenn es tulelte,
felepult. De hallhatott olyanrol is, hogy valaki megnyerte az otost a
lotton. Ok mind a keves szerencses koze tartoznak. Hanyan _nem_ elik tul,
vagy kenyszerulnek toloszekbe, es hanyan _nem_ nyerik meg a lotto-otost? Az
eletemet nem tennem fel a lottora.

* * * *

Akik eddig valaszoltak az ovbekotozkodos kerdesre (tobbnyire) pozitivak
voltak. Ez vagy  azt jelenti, hogy az AUTO olvasoi mind bekotik magukat (de
jo lenne elhinni), vagy azt, hogy az ellentabor meglapul. Megismetlem a
kerdest.

>Ti bekotitek magatokat?
>_Akik nem, miert nem?_

Tovabbi jo AUTOzast!

          Hammer of ExSch

<auto off>
+ - Biztonsagi ov + vezetestechnika (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv!



1.  Javaslat:  Ahelyett, hogy egyenkent beirunk, kuldje'tek el ezen a
    heten nekem a ti biztonsagi ov szokasaitokat. A kovetkezo heten
    elkuldom az autoba az eredmenyt.
    A modszer: a level Subject-je legyen valami a kovetkezok kozul, de
    csak egy:
    MINDIG, SOHA, VAROSON KIVUL, VAROSBAN, BALEK.
    Igy az is tud velemenyt nyilvanitani, akinek csak e-mail hozzafere-
    se van.
    A BALEK subject-el az irjon, aki legzsakos autoban nem kapcsolja be
    az ovet.

2.  En mindig bekapcsoltam (a legzsak nelkuliben is) es bekapcsolom az
    ovet. Ez nekem mar egy kialakult reflex: Ajto kinyit, beulok, ajto
    becsuk, ov bekapcs, slusszkulcs keres, ui. neha raulok. :-), mert
    kinyitas utan le szoktam dobni az ulesre. Az utasaimmal is bekap-
    csoltatom az ovet. Bar nemelyikuknek nem mindig tetszik. Az en
    velemenyem is az, hogy nagyon kis szazalekban ussza meg kevesebb
    serulessel az aki nem kapcsolja be az ovet es kiesik az autobol.

3.  Vezetestechnika:
            1. index --> fek;
            2. megallas -> uresbe -> labat le a kuplungrol!!!;
            3. Emelkedon megallas pl. lampa, keresztezodes: ua. mint a
                 2. -> sosem tartom az autot csusztatott kuplunggal,
                 kezifekes csak 10-12%-nal nagyobb emelkedon, addig
                 uzemi fekkel tartom az autot.
                 Szerintetek hany szazalekkal csökken a kuplungtarcsa es

                a kinyomocsapagy elettartama, ha valaki rendszeresen
                csusztatott kuplunggal var arra, hogy elindulhasson.
            4. Parkolasnal kezifeket minusz  fokban egyaltalan nem,
                 nyaron is csak akkor hasznalom, ha meredek parton kell
                 allni es nem tudom a  kereket padkanak forditani.
            5. Ki tudja megvalaszolni: Miert zold a sarga, miert
                  zold-sarga atmenet a piros elso 1-2 masodperce igen
                  sok autosnak? Bar altalaban a ko vetkezo lampa 150-300

                  meterre van, ami ugyis megfogja oket. Es miert csinal-

                  jak ugyanezt a rend orei megkulonboztetett jelzesuket
                  nem hasznalva? Miert hiszik igen sokan azt, hogy a
                  jogositvanyuk mindig a legbelso savba szol? ... stb.

            + Egyebkent ti nem feltek egy kicsit az M7-esnek azon re-
                szein, ahol nincs elvalaszto korlat, csak a soveny? En
                mar lattam 3 olyan balesetet, ahol valaki atment a
                szembejovo savokba, es telibe talalt valakit. Nem egy
                epuletes latvany.
                Amugy tobb ilyen esetrol is hallottam. Miert gondol-
                jak azt, hogyha elrantjak a kormanyt balra, es atmennek
                a sovenyen, akkor meguszhatjak.
                Ha esetleg ramelozne valaki, inkabb hagynam, hogy
                osszetorje az autom oldalat, minthogy atmenjek a
                szembejovokhoz.

4. Szerintem utak szama szerint gyujtsuk ossze a trafipax-os helyeket,
   es felteszem a WEB-re Fogash-hoz (www.tande.com/auto). <- Jun. 15-en
   frissitve lett.



Gyuri
+ - Re: Vezetestechnika (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Errol a kerdesrol jutott eszembe egy dolog amit meg en nem ertek. Ha
van
>ket sav, az egyiknek vege lesz, a masik megy tovabb. Dugo van. Ilyenkor

>ugy tudom a cipzar elv szerint az elfogyo savbol be kene engedni az
>autokat a masik savnak. (cipzar elv az, amikor mindenki beenged maga
ele
>egy kocsit a masik savbol). Ez igy jol hangzik, csak akkor miert van
az,
>hogy ha en ilyenkor behajtok abba savba amelyik el fog fogyni, elore
>megyek es a kutya sem akar beengedni maga ele, majd ha vegre sikerul
>valaki ele befurakodnom akkor miert mutogat az illeto olyan csunya
>dolgokat?
>Lehet hogy Magyarorszagon a cipzar elv meg nem erte el az emberek
>agyaig, vagy mi a baj?

1. Lehet, hogy mindenkirol azt hiszik, hogy ide/odavalosi. Ekkor azt
   gondolja: tudtad, hogy el fogy a sav te szemet, majd ma' epp elem
   gyussz be. na NEM! Miert nem masztal be korabban.
   Sokszor ezt velem kiolvasni a fejekbol.
   Pedig Budapesten napkozben a kozlekedok egy nagy resze biztosan
   videki.

2. Igaz, hogy nehezen engedik be az embert, de az elfogyo sav megis
   gyorsabban halad, ha megfigyeled, ui. ha valakit beengednek korabban,

   mint a sav vege, akkor az is beenged maga ele autot az elfogyo
   savbol. Igy konnyen belathato, hogy a tovabbmeno sav lassabban halad,

   ami tovabb hergeli az ott araszolo autosokat.



Udv, Gyuri
+ - Vezetestechnika (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Andras 
17-06-98 12:22


Haliho!
NEM VITA, csak hozzaszolas!!!

>el az autozasbol, a vezetes orome. Hogyan is vezet az aki nagyon vigyaz

Azt hiszem, itt is van azert szoras. _Nekem_ (kulonleges allatfaj vagyok
:))) ) a lenyeg, hogy nem vonatozom harom orat naponta a 40km-re levo
munkahelyemre, hanem oda-vissza megvan 1 ora autozassal. Ilyenkor is nagyon
elkeserit egy-egy nagyobb dugo, es komolyan fontolgatom, hogy visszaterek a
vonatra. Aztan persze nem teszem, mert nagy atlagban megis hamarabb jutok
igy el ide-oda.
A masik, hogy itt joval dragabb a tomegkozlekedes, mint az autozas (pedig a
benzinar is masfelszerese az otthoninak).
Tehat, ha valami olcsobb ES gyorsabb, mint az autozas, minden tovabbi
nelkul atternek ra. Amikor hazalatogatunk, fokent anyagiak miatt nem
ropkodunk folyton (csaladostul, ugye), hanem inkabb gurulunk 20-24 orat.
Lenyeg, hogy az autot eszkoznek tekintem. El akarok jutni valahova, es
kesz. Sem a dinamika, sem a jo manoverek nem okoznak extra elvezetet.
Szoval ez is szubjektiv. Az ember nem a genjeiben hordozza a vezetes
oromet. Szerintem olyan is van, akinek kimondottan stressz es nyug, nem
kepes elvezni meg rutinosan sem. En pl. sokszor mar unom.
A BKV olyan, amilyen. De a magyar utak (es autostarsak) is olyanok,
amilyenek.
A kenyelem az egy masik dolog, azt tudom komalni, de az nem a vezetest
jellemzi.
>Lehet hogy igy tobbet fog fogyasztani az autonk valamivel, de az biztos
>hogy sokkal jobban fogjuk erezni magunkat es raadasul masokat sem fogunk
>feltartani.
A fentiek alapjan csak a masodik szempontot tudom igazan ertekelni. Tehat
igyekszem jol vezetni, de ez nekem praktikus (ha eredmenyes) es nem
elvezetes.
>azert neha-neha felulbiralni, foleg a sebesseg korlatozasokat. (olyan
>+20%-al, abbol baj meg nem lehet).
Csak esetleg birsag. Barcsak a belugyi szervek is igy gondolkodnanak...
:))))

>hogy ha en ilyenkor behajtok abba savba amelyik el fog fogyni, elore
>megyek es a kutya sem akar beengedni maga ele, majd ha vegre sikerul
>valaki ele befurakodnom akkor miert mutogat az illeto olyan csunya
>dolgokat

Szerintem ez egyszeruen azert van, mert azt gondolja, kimondottan
elonyszerzes celjabol hajtottal at a masik savba (akar igen, akar nem), es
ez esetleg nem tetszik neki. Serti az onerzetet. Persze forditva o is
megteszi, de az mar fajjon Neked!
Tartosan haladtal az elfogyo savban, _mielott_ jott a jelzes, vagy a sorbol
hajtottal ki _csak_azert_, hogy visszasorolva poziciot nyerj? Nagyon nem
mindegy!
Eleg a tukorbe nezni, hogy lassam, ki erkezik szabalyosan, es ki hajtott ki
a sajat savombol, noha tudta, hogy a masik elfogy. Az ilyet en sem engedem
be. Hacsak nem annyira agresziv, hogy ki akar szoritani, es biztos benne,
hogy en jobban feltem a kocsimat, mint o. Ilyenkor persze engedek.

Hollandiaban orom nezni a cammogo kocsisort, amit _tenyleg_
cippzar-modszerrel toltottek fol, mikozben a masik savot uresen hagyjak
tobb szaz meterre elore. Egyszoval _nem_furakodnak_. Mindenki ott kezd el
besorolni, ahol a jelzest eszlelte, es nem hajt elore a pozicioert. Feher
hollo az olyan, aki igen. Oszinten megmondva, legtobbszor nem is holland
rendszama van. Fejcsovalas kiseri. De nem mutogatnak csunyakat!!! En sem.
Ugyhogy elem nyugodtan lehet sorolni. :)))

Udv,

HA
+ - Biztonsagi ov - hatso ulesen? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Erdekelne, hogy ha ulnek az autoban hatul is, hogy viszonyultok
a hatso biztonsagi ovek hasznalatahoz (varosban es varoson
kivul) vezetokent es utaskent:
bekotitek/nem kotitek be ill. bekottetitek az utassal stb.

Valaki irta, hogy o mar hallott olyan esetrol, hogy az mentett
meg valakit, hogy nem volt bekotve. Ketsegkivul van ilyen eset,
valoszinuleg ez inkabb vonatkozik a konnyebben toro
(passziv biztonsagot nem ado) autokra (oreg kaszni, oreg markak).
Varoson belul nem ertem miert ne kellene ovet hasznalni, a
sebessegek nem annyira kicsik utkozes szempontjabol. Egy
keresztezodesben, vagy allo autoval vagy szembol utkozve igenis
elerheto 40-100 kmh sebessegkulonbseg a ket utkozo kozott. A
torestesztekben azert 50-nel (55 ?) elegge szetmennek az autok,
de meg biztonsagot adnak (ujabb tipusokban akar csekely vagy
kozepes serules veszellyel - ha lehet hinni az autosujsagoknak).

En azon vagyok kiakadva, hogy ha mar az autogyarak torodnek az
autasok biztonsagaval, akkor miert nincs minden autoban hatso
fejtamla az ovek mellett. Az o nyakuk nem szamit?

Ugy tudom, varoson kivul a hatso ulesen is kotelezo az
ov hasznalata (ha van). Talalkoztatok rendorrel, aki felhivta
volna a figyelmeteket erre? Mert en meg ugy latom, hogy abszolut
nem szokas hasznalni a hatso oveket es meg sokak nem erzik,
hogy az epseguk mulhat a hasznalatan, akkor is, ha a hatul ulo
be nem kotott utasok eloreszallnak es az ulest torve akar
halalos serulest is okozhanak az elottuk bekotott szemelynek.

Akos
+ - VW Golf (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok Autosok!

Az edesapamnak a napokban ajanlottak megvetelre egy
VW Golf 1.4 GL tipusu autot. Neki a marka jol csengo neve
nagyon tetszik, valamint az, hogy az 1992-es evjaratu es 1,1 
millio ft-ot kernek erte. (

Szoval tudna valaki barmilyen infoval szolgalni errol a 
tipusrol? Eleg ereje van-e a motornak, a GL kivitel mennyire
komfortos, stb.

Azt sajnos merlegelnunk kell, hogy a kocsi az egyik
legkeresettebb marka a lopott autok rangsoraban, de azert
elsodlegesen a kocsi milyensege erdekelne.

Segitsegeteket elore is koszonom.


Katona Laszlo

+ - escort (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

A kovetkezo kerdesem lenne, van egy 3 eves ket ajtos Ford Escort 35000
kilometerrel, minimalis extrakkal es egy 90 lovas motorral. A kerdeseim
a kovetkezok:
1. nagyjabol mennyi az ara otthon egy ilyen autonak?
2. mely vamok es egyeb sarcok terhelik az auto behozatalat?
3. mi az ugyintezes modja, ha az autot Nemetorszagbol hozom?
             Elore is koszonom
                      Kenyeres Tamas
+ - CRX konyv (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hella!

Szerintetek van eselyem arra, hogy magyar nyelvu leirast szerezzek 
'87 - '90-es Honda CRX-rol?
Ha van a listan meg valaki, aki CRX -et hajt, szivesen kontaktolnek 
vele.

Zippzar modszer:
Meg hosszu evek kellenek IMHO ahhoz, hogy ez a modszer mukodjon 
nalunk. Nezd csak meg a Hungaria - Kobanyai uti dugot: a sor vege 
napkozben a Stadionnal all, pedig fele annyi ido alatt ki lehetne 
keveredni belole ha egy innen egy onnan elvben haladnanak a kocsik. 
Azt hiszem a hazai soforok nagy resze szemelyes diadalanak tekint azt,
ha sikerul megakadalyoznia, hogy barki is bealljon ele. Ha jobb kocsi 
keredkezik ele akkor azert, ha rosszabb akkor azert. Erzelmes a 
magyar ember, meg a kozlekedest is szivbol-lelekbol es nem eszbol teszi.
Egyebkent az is nagyon erdekes, hogy melyik markakhoz hogyan
viszonyulnak a vezetok. 
A kozelmultban nehany napra atultem egy Trabiba, es nagyon eles 
kulonbseget ereztem: sem az autosok, sem a gyalogosok nem vettek 
komolyan, mindenki bevagott,  lelepett elem, leszoritottak, 
meltatlankodtak es persze minden szituacioban en, illetve inkabb az 
autom volt a hibas.
 Mig ha CRX-el vagyok, mindenki engem akar leelozni, legyorsulni,
bizonyitani. Hagy menjenek. En amondo vagyok, ahol ennyire nem
eszbol vezet a tobbseg, erdemes magad bekotni, joelore indexelni, 
stb.

BoP
+ - Vezetestechnika (megjegyzes) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Szoval, az "elfogyo sav":
Attol tartok, ez nalunk a kovetkezokeppen nez ki: Van a ket sav,
es van az autosor. Latszik, hogy az egyik savnak midjart vege van, mindenki
igyekszik mar elobb elhagyni ezt a savot. Jo erre XY, elorehuz a *markas
nyugati* autojaval, es betolakodik egy szerencsetlen ele. Es persze csodal-
kozik, hogy miert mutogatnak...Majdnem koccanas kb. 10m-ert, megerte neki?
Szoval ez meg nem igazan cipzar-elv. A magyar autostarsadalomnak (beleertve
engem is :-) ) meg van mit atvennie a nyugatiaktol.
Peldaul: biztosan Ti is kerestetek mar a koruton parkolohelyet. Ehhez persze
szepen lassan gurultatok a parkolok sora mellett. Amikor meglatod a helyet,
bumm bele a fekbe, hatramenet bekapcsol, beall. A mogotted levo pedig a hajat
tepi, mert epp' hogy elkerulte az utkozest. Egy nagyon egyszeru dolog, ami
talan segit: az osztrakoknal lattam, hogy ok parkolohely kereses kozben be-
kapcsoljak a veszvillogot. Ebbol a mogottuk levo tudja, hogy nem csak a ki-
rakatot bamuljak, hanem parkolohelyet keresnek. Szerintem ezt is atvehetnenk,
nem?
Velemenyek?

Udv
 
ui: koszi azoknak, akik irtak a Marutirol es a Mercikrol!
  Toth Csaba (csaBIKA)

elektronlada: 
+ - Re: A Trabi nem auto! ( 39 sor ) AUTO #60 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

Motto: egy konstrukcio nem akkor van kesz, ha mar nincs mit belerakni,
hanem ha mar nincs mit kivenni!

On Tue, 16 Jun 1998  wrote:

> elo kovulet letezett evtizedekig, meg akkor is amikor koncepcioja mar reg
> idejet multa (a muszaki megoldasokrol nem is szolva!)

A trabant tele volt olyan muszaki megoldasokkal, amik egyetalan nem
oskovulet: elol keresztben motor, elsokerek hajtas, muanyag kaszni.
Az a masik dolog, hogy volt nehany olyan megoldas, amiert buntetni kellene
a konstruktort: futes kipufogodobrol, stb.

A trabi az trabi, es kesz. Szerintem egy majdnem tokeletes muszaki
csemege.

udv
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                  http://www.cab.u-szeged.hu/local/linux/
+ - Re: Xsara Coupe 1,6 ( 13 sor ) AUTO #60 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Tue, 16 Jun 1998  wrote:

> Sziasztok!
> 
> Sokszor olvastam, hogy francia autot nem erdemes venni, mert......
> Kerdesem, mi a helyzet a mostani Xsara-kal?

Szerintem a x05-os Peugeot, es X* Citroenek mar nagyon jo autok, csak
nincs olyan nevuk, mint a nemeteknek. Pedig egy-egy verziojuk osszemerheto
a nemet autokkal (Peugeout 405Mi16 - korabeli 3-as BMW-k, sot, nemelyik
5-os!)
Szerintem nyugodtan vehetsz ilyen gepet.

Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                  http://www.cab.u-szeged.hu/local/linux/
+ - re:valto ( 68 sor ) AUTO #60 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Tue, 16 Jun 1998  wrote:

> A bolgomuves hajtomu sokkal bonyolultabb es dragabb az eloallitasa, viszont
> nagyon konnyu vezerelni akar elektronikus uton is. Termeszetesen
> sebvaltokarral is be lehetne allitani, de ez eleg bonyolult rudazatot
> igenyelne, vagy hidraulikat. Ez folosleges.
> A fogaskerekparos valtonal pedig szinten bonyolult lenne az automata
> kapcsolas es nagy meretu alkatreszeket igenyelne. A masik ok az, hogy
> miutan nincs szetkapcsolt allapota a kuplungnak ezert terheles alatt kell
> valtani. Ezt egy fogaskerekes valto ne igazan szereti. A bolygomunel az
> osszefekezesnel nem merul fel ilyen gond.

TEherautoknal es traktoroknal eleg gyakori a nem bolygomuves valto
felautomatikus/automatikus vezerlese/szabalyozasa.

> A masik ok, hogy az ilyen valtokkal is csak akkor lehet nagyon gyorsan
> kapcsolni ha a kuplung is automatikusan emel ki. Igy a valtasi ido 0,2 mp
> alatt van.

A 0.2 mp-es valtasi idot a ketszerkuplung-gazfrocsos versenyvaltokkal is
megkozelitettek a versenyzok!
 
> A harmadik problema az hogy egyilyen valto eleg bonyolult mechanizmus es
> igy eleg draga is es egy hetkoznapi autoban tok folosleges, azonkivul, hogy
> baromi vagany dolog.

Ez igaz.
 
> A negyedik ok az, hogy ezeknel a valtoknal a sebessegeket csak sorba lehet
> rakni. Ez azt jelenti, hogy ha 4.-ben mesz es 0-ba kell rakni akkor
> 3-2-1-0. Felfele ugyanez. Ha vegiggondolja az ember, hogy hanyszor kapcsol
> nem egymes mellet levo sebessegekbe(pl:egyszeru kanyarodas, vissza kettobe)

En mar tobbszor elkovettem ilyent az elmult tizen valahany evben...
Inkabb szepen vegigpakolom. Tudom, tobb kulpung, meg minden. Megszokas.

> kocsi. Azonkivul  a versenyzok csak sorba hasznaljak a fokozatokat, meg
> motorfeknel is.

A forma-1 ben szabaly irja elo, hogy sorban kell visszakapcsolni. Kulonben
itt sem engedne fel a kuplungot az elektronika, csak minden
masodik-harmadik fokozatnal (7 fokozat van, es brutalis lassulasok).
 	> Tehat a szekvencialis valto draga, bonyolult, vezetese nehezkes, es tok
> folosleges.
> 
> Ha megfigyeled egyebkent az osszes szekvencialis valtos autonal van olyan
> lehetoseg, hogy automatikusan kapcsoljon. Ez is azt mutatja, hogy azonkivul
> hogy dogos egy ilyen valto, a vevoknek igenye, hogy ne kelljen mindig
> bibelodni vele.


Meg egy erdekes dolog: kiserletek folytak olyan valtoval, aminek 3
uzemmodja volt: felautomata, felautomata, automata besegetisessel (tehat
automata, de barmikor arreb "piszkalhato" kezzel) es kezi.
A vezetok eleinte elveztek a besegiteses verziot, aztan leszoktak rola. Az
elektronika idonkent felulbiralta oket, igy vagy rahagytak teljesen, vagy
kezbevettek az iranyitast.

 Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                  http://www.cab.u-szeged.hu/local/linux/
+ - Re: Vezetestechnika ( 39 sor ) AUTO #60 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,


On Tue, 16 Jun 1998  wrote:

Az autozas elvezet. azert a 1l/100km-ert, 10e km a gumiban, meg fekben nem
fogok gorcsolni.
Utalom, hogy itthon egy lampavaltasra csak egy-ket auto megy at!
Nem az zoldnel kell keresni az 1-est! Van olyan orszag, ahol nincs sarga a
zold elott, megis jol kilonek (pl franciaorszag).
Azzal, hogy egy keresztezodesben nem 4, hanem 8 auto megy at, jelentosen
csokkentheto az adott hely fustterhelese!
 
> Lehet hogy Magyarorszagon a cipzar elv meg nem erte el az emberek
> agyaig, vagy mi a baj?

Mert mindig vannak okos tolyasok a megszuno savban. Azzal, hogy eengedek
elem egyet, mindjart 2 masi kis jonne mogulle.

Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                  http://www.cab.u-szeged.hu/local/linux/
+ - Re: aquaplaning ( 9 sor ) AUTO #60 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Tue, 16 Jun 1998  wrote:

> Mivel itt a nagy nyari esok ideje, hozzabbertok elmeselhetnek, hogyan is
> mukodik ez a dolog.

Bizonyos sebessegnel (sok mindentol fugg) a gumi nem kepes kiszoritani a
vizet a maga alol, igy nem aszfalton, hanem vizen megy. Ez kb olyan, mint
a jeg, sot meg roszabb.

Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                  http://www.cab.u-szeged.hu/local/linux/
+ - Re: *** HIX AUTO *** #60 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

HIX AUTO wrote:
> 
> -----------------------------------------------------------------------
> Issue____________: *** HIX AUTO 60 ***
> Date_____________: Tue Jun 16 21:37:03 EDT 1998
> Publisher________: Hollosi Information eXchange /HIX/
> Disclaimer_______: Authors bear full responsibility for their articles.
> -----------------------------------------------------------------------
> Send-Articles-To_: >
> Subscribe________: >   or >
> Unsubscribe______: > or >
  
+ - re(ply): vezetes, zippzar, kurt, duda (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Gabor irja:
>>1. Hogyan vezessunk, hogy minel tobbet kibirjon az autonk ?
>>2. Hogyan vezessunk, hogy minel kevesebb uzemanyagot fogyasszon ?
>Szerintem ha valaki ugy vezet, hogy csak ezt a ket dolgot veszi
>figyelembe akkor akar kozlekedhet az illeto BKV-val is. 

azert nem :-) - a lampak miatt szinte mindegy, hogy vezetsz:
Svabhegy - Csepel deli resze: 20km, szaguldozva 23 perces rekord,
nem szaguldva 30-32 perc. a lampak megfognak.
 
a bkv-nal egyebkent sem *foleg* a menetidokkel van baj, hanem
az atszallaskori varakozassal, ami egy utazasnak kb tobb mint a felet
teszi ki. ne erts felre, nem vedem. fujj BKV. mocskos. lassu. soka jon.
budos reszeg koszos emberek utaznak rajta. en inkabb a szamtol vonom 
el a falatot (persze a kortyot is!), de BKV-re nem szallok. A fenti 23 perces
ido BKV eseten ahhoz eleg, hogy a busz-villamos-villamos-HEV-busz sorozat
elso kedves tagjanak a megallojaba lesetaljak es megvarjam. esoben,
fagyban, hidegben....

cipzar elv:
a cipzar elv azt jelenti, hogy egy sav *varatlanul* megszunik, mondjuk
egy koccanas vagy utlezaras miatt, es akkor akik ottrekedtek,
azokat beengedjuk cipzar elv szerint. DE: ahol tabla jelzi mar
200 meterre elore, hogy megszunik, es ezert *mindenki* a tovabbmeno
savban all, vegigvarja a fel oras araszolast, erre valaki vegigmegy a megszuno
(amugy ures) savban, az ne varja, hogy a zipzar elso foga be fogja engedni. :)

egyebkent en ezzel ugy vagyok: beengedem azt aki beeloz, meg akkor
is ha teherauto (illetve akkor foleg), akkor is, ha a "jo" savban jovok vegig.
en is beelozok a megszuno savba, ha *sietek*. (vagy kanyarodo savban
elozve az utolso 10 meteren megis az egyenes (dugos) savba valtok).

beengedesrol: aki csak ugy szimplan varakozik, azt megsajnalom,
es jol beengedem, teherkocsit, buszt is, meg ugyetlen noket akik nem
tudjak felmerni, hogy mikor johetnek es mikor nem :-). 
De aki eroszakosan elem akar furakodni, ugy hogy ram sem nez, az
ellen az utolso millimeterig kuzdok :-))).

Kesjar Attila irja:
>>>Nagyon frankon nez ki, de milyen hangja van egy ilyennek?"
>
>>amit mondasz, az a le'gku:rt.
>>ha rendes hangot akarsz, akkor ezt kell megvenned!
>
>Bar en ugy emlekszem, hogy a KRESZ tiltja.

igen, a dallamkurtot azt igen, de az egyszerre, es folyamatosan
allando hangmagassaggal szolo 2 kurttel semmi baj. 

egyebkent az eredeti Subjectrol szolva: egy autoszerelo haverom
engem is kijavitott mar: "az nem duda, az kurt. a duda az mas." :-))))

z.
+ - Aquaplaning (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> >Ti bekotitek magatokat?
> >Akik nem, miert nem?

Varosban nem, kint altalaban igen.

> gondoltam).Ez a dolog egyébként engem is zavar, tényleg az a kultúrált
> megoldás, ha előbb indexel az ember.Szerintem ezt mindenkinek tanítják,
> csak embere válogatja, hogy betartja-e vagy nem, érdekli-e a mögötte
> közlekedő vagy nem.

Sajnos a magyar kozlekedesi kultura erosen a nullahoz tendal, mondhatni mindenk
i
 a mogotte jovore. Viszont az ilyen megerdemli, hogy egyszer veletlenul
ramasszon 1 db teherauto a hatso ulesere. Csak akkor szegeny teherautosofort
csukjak be...

> Az '50-es evekben az acelbol hiany volt egesz Europaban. A gazdasagi
> helyzet
> sem volt eppen rozsasnak nevezheto. Ekkor szuletett meg a torpeauto
> otlete.
> Ezek a gnom szerkezetek csopp motorral 1-2 embernek "biztositottak"
> kozlekedesi lehetoseget. Ezeket latva (meg mas miatt is) tobb orszagban,
> pl.
> Kelet- es Nyugat-Nemetorszag hol allami, hol vallalatvezetoi szinten
> megszulettek az iranymutatasok egy kialakitando gepjarmu-tipusra:
> 2 felnott + 2 gyermek szamara kenyelmes utaster, motorbicikli motor (max.
> 500 kcm), ennek megfelelo konnyu karosszeria az alacsony fogyasztas miatt
> 500
> kg csomagter.

Nem csak a Trabi ilyen. BMW-Isetta, Messerschmitt-Kabinenroller, es meg ki tudj
a. A
messerschmittnek egyebkent volt olyan valtozata, ami gyarilag 160-at ment.

> Temakor: aquaplaning ( 9 sor )
> Idopont: Tue Jun 16 04:09:07 EDT 1998 AUTO #60
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>
> Autozasaim eddigi legmegrazobb elmenye az volt, amikor tavaly nyaron egy
> nap alatt tobbszor is elszalltak mellolem/elolem a targybeli jelenseg
> kovetkezteben az eppen kicsit gyorsabban hajto aldozatok.
>
> Mivel itt a nagy nyari esok ideje, hozzabbertok elmeselhetnek, hogyan is
> mukodik ez a dolog.

Normal esetben a guminak van ideje kiszoritani a vizet maga alol, legalabb a
bordazatba. Ilyenkor megvan a gumi-aszfalt kontaktus, bar a surlodas igy is kis
ebb,
(mu"), mint szaraz utnal. Ha az uton rengeteg viz (vizatfolyas, stb) van, vagy 
tul
gyorsan mesz, vagy kopottabb a gumi, akkor nem kepes maga alol az osszes vizet
kiszoritani, es feluszik. Ez egyebkent egy roppant hangos jelenseg, es
elsokerekhajtasu autonal meg fel is porog a motor, hiszen kvazi "elkapar" a viz
en a
hajtott kerek. A gumi-viz kapcsolat nem tud erot atvinni (sem hajto, sem fekezo
,
sem kormanyzoerot!), igy a kocsi arra mozog, amerre a seb.vektora a feluszas
pillanataban mutatott. Ilyenkor egyet lehet tenni: LASSAN visszavenni a gazt, N
EM
fekezni, NEM kormanyozni, es bizni a szerencseben, hogy visszaerunk az aszfaltr
a,
mielott kanyarodni kene. Ha ilyenkor valaki elkormanyoz, nem tortenik semmi add
ig,
amig a kocsi vissza nem er az utra. Akkor viszont az elkormanyzas fuggvenyeben
arok, vagy borulas...Ma egyebkent remek esogumikat lehet kapni egeszen kis auto
kra
is (GoodYear Aqua mittudomen, Unirolyal mindegyik (RTT-1 kulonosen, de az nagy)
,
Conti Aqua Contact, stb.) Ezek szarazon sem rosszabbak a normal gumiknal, viszo
nt
esoben aranyat ernek.

> Citroen BX -emben nem mukodnek a kovetkezok:
> bal hatso ablakemelo
> hatso ablaktorlo
> levegofujo (???) ventillator
>
> Ezek a hibak egy torol fakadnak.Van valakinek tippje, hogy hol keressem a hib
at

Autovill. szerelonel.      :))) Komolyan: Nezd vegig a biztositektabladat, azta
n az
osszes vezeteket, foleg a csatlakozoknal. Pici smirgli, kontakt-spray, es lehet
,
hogy ersz el eredmenyt. De elotte probalampazd ki, hogy van-e aram a muk.
motoroknal. (akarmilyen 12V izzo+2 drot. Egyet testre (femes alk. a kasznin), a
masikkal meg keresgelhetsz. Ha nem tiszta, irj maganban )

> >Ugy tudom, hogy az Opel par eve kiserletezett soros kapcsolasu
> >fogaskerekparos automataval. Kerdes: A soros valtomuvet miert nem
> >alkalmazzak utcai autokon (Nem az M3-as Bo:mbit es tarsait ertem az utcai
> >auto alatt.)

A teljesen hagyomanyos homlokfogaskerekes valtokat is lehet automatan kapcsolni
.
(Amit krisztian a szekvencialisrol irt, azt en is csak megerositeni tudom.
+1:marhara igenybeveszi a valto alkatreszeit.) A komolyabb haszonjarmuvekben
elektrohidraulikus, v. elektropneumatikus uton oldjak meg a valtast. A pilota a
valtokarral csak mikrokapcsolokat mozgat, a szoftver pedig (esetenkent felulbir
alva
ot) vegzi a valtast. Scania busz, 7 elore fokozat: A pilota benyomja 2-be, elin
dul.
Amint mozog a kocsi, athuzza 3-ba, es nem tortenik semmi! Nyomja a gazt,
gyorsulunk, aztan amikor ugy erzi, hogy jo, akkor nyom egy kuplungot, valtas
magatol, es mehet tovabb. Elonye: Akkor megvalaszthatom a fokozatot, amikor van
 ra
idom, aztan szabad mindket kezem a kormanyzashoz. Igy kanyarodas kozben is
visszarakja 1 kupl.-ra az elore bevalasztott fokozatot.Masik valtozat. Valtokat
joystick. bal=ures, jobb=hatra, elore=fel, hatra=vissza. Az uresbol egyszer job
bra
mozditva kuplungolasra berakja indulo fokozatba. Elindulunk, a muszerfalon vila
git
az aktualis fokozat szama. A motor porog fol, amikor mar lehetne valtani
(software!) elkezd az aktualis mellett a felkinalt kov. fokozat. Ekkor 1-et
kuplungolva magatol valtja is. Vissza ugyanigy. Emellett persze felul lehet
biralni, ha az nem art a motornak (visszakapcs. tulforgas nelkul). A Merci kami
onok
EPS (electronic power shift) valtoja is ilyen, mint a Scania elso valtozata, cs
ak
az 16 (also negy, felso negy, mind megfelezve) fokozat felett orkodik. Mellesle
g,
ha mar igy elore jott a haszonjarmu. Gyorben van a Detroit Diesel corp.-nak egy
motor osszeszerelo uzeme. (Kis ceg, par szaz motor evente) Az o motorjaik melle
tt
az osszes europai motorgyarto elbujhat (szemelyautoban is!) 87-ben kifejlesztet
tek
a series60 alaptipust, aminek elektronikajat fejlesztik tovabb. Sor6hengeres,
4utemu, hengerenkent 4 szelepes direktbef. diesel. Adagolo nincs, hengerenkent
egybeepitett adagolo-befecskendezo elem van benne, elektronikus vezerlessel. A
motor 250-373kW telj., 1200-2300Nm nyomateku, progr. fuggoen. A motorvezerles
extrai:
buszban nyitott ajtonal nem reagal az (elektronikus) gazpedal lenyomasara, nyit
ott
ajtonal csak alapjarat van
tempomatkent is mukodik, PowerControl funkcioval. Pl:300kW-ra programozott moto
rral
megyunk hegyen fel, tempomat tartja a 80-at. Fogy a lendulet, nyomatek kene meg
,
vagy visszakapcsolni. Kapcsolni nem tud, ezert elprogramozza magat ugy, mintha 
a
373kW max. teljesitmenynek megfelelo ertekekre, igy a kisebb fordulaton is eloj
ohet
meg 40-50 loero.
motorfek uzemben minden nagy fogyasztot elindit (a hutoventillatorokat is, ami
25-40 LE fekteljesitmeny)
Emellett keramia alkatreszek henteregnek benne, 2000 bar bef. nyomassal dolgozi
k
(audi tdi 900-1100 bar), ket darabbol all a dugattyu (keresztfejes elrendezes) 
stb.
Kunsag Volan, Alba Volan, stb buszokban lehet vele talalkozni.

> Szerintem ez a ketto teljesen kizarja egymast :))). Erdemes a KRESSZ-t
> azert neha-neha felulbiralni, foleg a sebesseg korlatozasokat. (olyan
> +20%-al, abbol baj meg nem lehet).
> Errol a kerdesrol jutott eszembe egy dolog amit meg en nem ertek. Ha van
> ket sav, az egyiknek vege lesz, a masik megy tovabb. Dugo van. Ilyenkor
> ugy tudom a cipzar elv szerint az elfogyo savbol be kene engedni az
> autokat a masik savnak. (cipzar elv az, amikor mindenki beenged maga ele
> egy kocsit a masik savbol). Ez igy jol hangzik, csak akkor miert van az,
> hogy ha en ilyenkor behajtok abba savba amelyik el fog fogyni, elore
> megyek es a kutya sem akar beengedni maga ele, majd ha vegre sikerul
> valaki ele befurakodnom akkor miert mutogat az illeto olyan csunya
> dolgokat?
> Lehet hogy Magyarorszagon a cipzar elv meg nem erte el az emberek
> agyaig, vagy mi a baj?

biztos mindenki gombos nadragot hord....:)))

A Detroit motorokrol van nemi anyagom, ha erdekel benneteket, jelezzetek.
A futomu 2. resz a hetvegen jon.
Fogash
+ - re:aquaplanning (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Bocsi, hogy tegnap 3 kulon cikket irtam, de az egesz hetvegi adagot
olvastam el es igy szepen sorban irtam oket. Csak most lattam, hogy milyen
*hujen* nez ki. Megprpbalom osszeszedni magamat.

Na akkor a subject:

Az aquaplanning  szo szerint, ha jol tudom, viztukro/felszint jelent.
Az autozasban ez a jelenseg a vizenfutas. Ez ugy tortenik, hogy amikor esik
az eso, akkor  szinte mindig megall az uttest feluleten ilyen-olyan
vastagsagu vizreteg.
Amikor ramegy a kocsi kereke erre a vizretegre , akkor alacsony sebessegnel
nincs semmi baj, mert a gumi egyszeruen kiszoritja maga alol a vizet. Ha
viszont gyorsan megy ra, akkor a viznek nincs ideje kiszorulni a kerek alol
es a kocsi kereke felfut a viztukorre. Igy a gumi nem az uttestel
erintkezik, hanem a vizfelszinnel. (Ezt kb, ugy kell elkepzelni mint ahogy
a vizisielo lece is felfut a viz felszinere. Ott sem tud a viz kiterni a
lecek alol.) Mivel a viz folyekony igy nem kepes megvezetni a kereket
oldaliranyba es a fekerot sem kepes atadni az uttestnek. Emiatt szallnak el
a kocsik.

Azt, hogy ez a kritikus sebesseg mekkora nagyon meghatarozza az uttesten
levo vizreteg vastagsaga, milyen mintazatu a gumi es milyen kopott a gumi.

Nyilvan minel vastagabb a vizreteg, annal tobb vizet kell a guminak
kiszoritania maga alol ahhoz, hogy meg az uttestel erintkezzen.

A gumi mintazata talan a legfontosabb. A mintazat nem tradiciobol van a
gumin, hanem mert pont ezeknek a valytoknak kell elvezetni a gumi alol a
vizet. Persze ez is kompromisszum, mert minel tobb es nagyobb a valyat
annal tobb vizet kepes elvezetni maga alol, viszont annal kisebb felulet
erintkezik az uttestel. A gumigyarak milliokat koltenek, hogy megfelelo
mintazatot fejlesszenek ki.

A gumi kopottsaga is fontos. Minel kisebb a mintazat melysege annal
kevesebb hely van a viznek, tehat a kritikus sebesseg is csokken. 

Egy vezetesi tanacs nagy esoben. Mindig lassaban kell menni, mint ahogy azt
biztonsagosnak erzi az ember, mert barhol lehet egy melyebb tocsa es az
addig siman futo auto egyszercsak megcsuszik es onnan mar nincs menekves. A
biztonsagos sebesseg megallapithato egy rovid kis probaval. Ha nincs
mogotted senki, akkor a megfelelo sebessegnel  blokkolora kell fekzni a
kereket. Ha elkezd lassulni es normalisan megallni, akkor meg jo a
sebesseg. Ha viszont elkezd komolyan kovalyogni es oldaliranyba szaladni,
akkor ez a sebesseg tul gyors. Ez azert jo proba, mert a gumi mindig tol
maga elott egy kis vizet. Ha belefekez az ember, akkor arre a vizretegre
nagyon konnyen felfut a gumi. Ha nem fut fel akkor jo, mert akkor semmilyen
veszhelyzetben nem fog. A proba kozben nem kell attol felni, hogy nem erzi
meg az ember azt, hogy kialakult az aquaplanning jelenseg, mert ez az
elmeny nem feledheto. Kb. olyan mintha egy zsak taknyon autozna az ember.:-)
udv,
				
     __  		  **
  __/_|\_Klem Krisztian ** 
 |__|_|__|  **   **   ***
_(_)__(_)_*************	
mailto:
Telefon:06-30-905-837
+ - Re: Angliabol haza ( 28 sor ) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kosz a valaszt (mindenkinek, aki magan levelet isrt is)!

> kocsiban egyetlen magyar rendor sem fogja az elakadasjelzo haromszoget
> keresgelni; bar, ha ennek hianya miatt okozol balesetet, akkor ezt a tenyt is
Ezt pedig meg megertenem, es szerintem a rendor akar keresgelhetne is. De
szerintem ez mas kerdes mint a sarvedo gumi. Viszont nem akarok
filozofalni, gondolom a vita messzire vezetne.

Udv,
kAos
+ - Re: #60, vegyes + uj tema a vegen (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

sziasztok

Par valasz, es a vegen uj tema: 

>>Ti bekotitek magatokat?
>>Akik nem, miert nem?

En be. Megszokasbol. Megaztan kar volna, ha kifejelnem a szelvedot. Tok
draga :)

*******************************************************************
>Felado :  [Hungary]
>Temakor: >Felado :  [Hungary] ( 13 sor )
>>azutan, hogy megall a kocsi, felvillan az a lampas, ami az alacsony
>>fekolajszintet jelzi. Kicsit megijsztett az elso

>Szerintem csak elkopott az egyik fekpofad, es annak a
>visszajelzojet is erre a lampara szoktak kotni.

A kopasjelzo mechanikus, es ha valakit idegesit, hogy elkezd sivitani, mert
szerinte mar kopottak a fekbetetek, akkor sem kell megijedni. Az, hogy
mikor jelez, az konnyen allithato. Csak nem szabad elfeledkeni rola, es
femig csiszolt betetekkel jarni.
Es kb 2 hete neztem meg a fekeket csak ugy megszokasbol, es meg bo 15,000
km-et lehet menni veluk. 
sajnos, nem ez a baj. Viszont fognak rendesen. Tegnap kishijjan
leamortizaltam egy toledo oldalat. Az 10 cm megvolt :)))))))) A tulaj
szerintem ezentul korulnez alaposan, ha elsobbsegadas kot. tablat lat, es
nemcsak kikanyardik, hogy ugysem jon senki :)

***************************************************************
>Felado :  [Hungary]
>Temakor: Citroen elektromos problema ( 10 sor )

>Citroen BX -emben nem mukodnek a kovetkezok:
>bal hatso ablakemelo
>hatso ablaktorlo
>levegofujo (???) ventillator
>Van valakinek tippje, hogy hol keressem a hibat

Persze. Tippem az van mindig :)
Zsakmanyolj egy feszmerot, nezd meg a biztositektablan a hozzatartozo bizti
ket oldalan, hogy van e kakao. Ha van, es ugyanakkora(magyarul, ha jo a
bizti), akkor johet az, hogy szedd ki mondjuk az ablaktorlo kapcsolojat. Ha
mar eleve 0 V van rajta mindeket oldalon, akkor biztositektabla es akksi
kozott vezetekek.
BX-ben fogalamam sincs, hogy milyen van kapcsolo van. Valszeg egyik
kivezetesere megkapja a biztositekotol jovo tapot.( Ha nem, akkor a
kapcsolo, es a biztositektabla kzoott keresendo a hiba.) ha kapcsolgatod,
akkor valamelyik masik kivezetesen ki is jon a 12V. Ha igen, akkor nem
marad mas hatra, mint lemered, hogy eljut-e a 12V a forgatomotorra. sok
kivezetee van a motornak, nem kell tole megijedni mert van benne
vegallaskapcsolo is. Ha eljut odaig is, akkor egyetlen egy dolog marad
hatra. Adj neki testet. bar eleg nehez elkepzelni, hogy ugyanazon a droton
lenne mind  a 3.
 Ha az emliett dolgok kozul egyiksem hibas, akkor mindosze egy dolog van
hatra: Hivd a rendorseget, hogy ismeretlen tettes eltulajdonitotta a bal
hatso ablakemelot, a hatso ablaktorlot es a levegofujo ventillator motorjat
:))))


*******************************************************************
>Felado :  [Hungary]
>Temakor: re:micsoda-csoda ( 23 sor )

>RB irta:
>Mi az a leginkabb vizkohoz hasonlito anyag a gyujtaselszto fedelben az
>oldalso erintkezokon? Kb 5000 km alatt lesz lathato nagysagu.

>A vizkohoz hasonlito dolog nem vizko. Az elosztofedelben csupa rez
termeszetes, hogy nem vizko, de ha azt irom, hogy szablytalan alaku,
drapp/barna szinu, puha, kozetszeru anyag, akkor azt tul sokaig kell
begepelni :)
Viszont nem eskudnek meg arra a rez erintkezore. majd megnezem kozlerol
valamikor, de valszeg ezust es rez keverek lehet. Abbol gondolom, hogy az
elosztofedel masik vegen, ahova a kabelek mennek, ott ezust(ezustozott)
erintkezok vannak. Igy nem fordul elo az, mint a reznel, hogy bezoldul az
egesz :)

*******************************************************************
>Felado :  [Hungary]
>Temakor: legkurt ( 15 sor )
>>>Nagyon frankon nez ki, de milyen hangja van egy ilyennek?"
>>>amit mondasz, az a le'gku:rt.
>>ha rendes hangot akarsz, akkor ezt kell megvenned!
>
>Bar en ugy emlekszem, hogy a KRESZ tiltja.

Az nem baj. A KRESZ sokminden mast is tilt :)))) azert koszi


uj tema:
nem rolam van szo. Szerintetek mennnyi ido alatt lehet megszokni azt, hogy
ha eppen egy olyan szituacio van, ahol nem a fekezessel lehet elkerulni a
balestet, hanem azzal, hogy fek elenged, es ugy kormanyzas?  Es mindenzt
nagyobbb sebessegnel, 80-100 kmh korul




Csao
RB 

************************************************
*            mailto:                *
*       URL : http://www.irisz.hu/~rb     v3.01*
************************************************
+ - Auto kulfoldrol, csuszas teszt (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Valaki legyszi mondja el nekem reszletesen, hogy mi is kell ahhoz, hogy
pl. USA-bol hozassak be egy autot. Nekem is tetszenek ezek a nagy
utcameretu cirkalok, meg a regebbi Ford Mustangok is. Lehet, hogy onnan
fogok venni egy kocsit, csak most meg nem tudok rola semmit, mindenfele
zavaros informasiot kaptam csak. Jo lenne, ha valaki elmondana nekem
"tovirol hegyire" :-) az eljarast.

Mas: egyik nap volt a Fejer megyei Hirlapban egy cikk egy uj
tanuloautorol, ami a csuszas kozbeni manoverezest, vagyis az uton
maradast tanitja. Ez abbol all, hogy a kocsi hatuljan van harom kulon
kerek, amit egy hidraulikus szerkezet tud letenni, vagy folvenni az
utrol. Az a harom kerek meg olyan ami a bevasarlokocsik aljan van, csak
nagyobb. Na, szoval valakinek van tapasztalata ilyen kocsival? Mennyire
kozeliti meg az "igazi" esemenyt? (marmint a megcsuszast a kanyarban...)

Koszi, Gyozo
-- 
> ------------------------------------------------------ 
|  Sarkozy Gyozo: mailto:   |
|   http://members.tripod.com/~sgyozo (keszulget)    |
|       Latom az ekezeteket, olvasom a HTML-t.       |
> ------------------------------------------------------
>Egyszer kipróbáltam a telefonszexet, de a lyukak túl kicsik voltak ...

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS