Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 2083
Copyright (C) HIX
2004-02-05
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Csak a szokasos... (mind)  152 sor     (cikkei)

+ - Csak a szokasos... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> > Az 5A, majd 12A, majd 48A-rol az alabbiakat gondolom tovabbra
> > is: ezek elmeleti ertekek voltak, ahol a letezo legkisebb
> > kabelellenallast vettem es a letezo legnagyobb
> > feszultsegkulonbseget.
>
> Eddig az elmeleti ertekek, megkerdojelezhetetlen igazsagkent
> voltak feltuntetve. Ezek szerint az elmelet megsem tokeletes?

De, az elmelet tokeletes, csak az egyik bemeno adat valtozott. Nem
kene mar ilyen mertekben keverni a szezont a fazonnal...

> > Az eredeti 100mV hasrauteses alapon volt (ez viszonylag keson lett
> > megkerdojelezve), a 400mV mert ertek.
>
> Masok tapasztalatait mindossze hasrauteses alapon
> megkerdojelezni, szamomra nem eppen korrekt eljaras.

Miert, mit tapasztaltal? Vegig gondosan osszemosod a ket jaro
motor esetet a tobbivel, pedig mar nagyon regen csak az elobbirol
van szo. _Ott_ mit tapasztaltal?

> > Ketto: a 20mOhm vs. 8mOhm kizarolag a bikazokabel keresztmetszetenek
> > fuggvenye. Nekem 16mm^2-es kabelem van, ezzel jon ki a 12A -> 48A.
> > Az eredetileg feltetelezett 6mm^2-rel meg 5A -> 20A lesz. Amint
> > lattuk, ilyen kabellel is tortentek mar sikeres bikazasok,
>
>  Lattuk???? Mindossze H Csaba allitotta!

Ez igy mar eleve nem igaz, legalabb meg egy valaki allitotta...
Nem mintha ettol igazabb lenne az allitas, csak pusztan a tenyek
kedveert...

> Nekem meg megvastagabb,(28mm2) mivel dieselt is inditania kell.
> Mivel eddig ezt a lehetoseget nem zartatok ki, ( mint a tobbi bikazasi
> modot)ezen mekkora aram megy at?

Pont akkora aram megy at, amekkora a peremfeltetelekbol
kovetkezik. De mar megint keverni probalod a dolgokat! Kulon tema
az, hogy a kis keresztmetszetu kabelek is mukodhetnek (mukodnek
is, azt senki nem allitotta, hogy teherautora vagy tankra is jok),
es szinten kulon tema a ket jaro motor mellett lehetseges
maximalis aram.

> Tettem egy probat, elovettem egy 2,7mm-es bikakabelt ( Made in
> Taiwan). Egy V6 2,0l-es Sierraba beletettem egy olyan akkut,
> amire elotte rakotottem 2db H4-es izzot, amig vilagitott. Egy
> 63Ah akkurol a fenti kabellel bikazni probaltam.
> 1. Az inditozas pillanataban az egyik csipeszbol egyetlen
> villanassal kiesett a kabel.

Ez a rogzites hibaja, remelem, nem allitod, hogy a tul kis
kabelkeresztmetszet okozta!

> 2. Miutan leforrasztottam a kabel vegeit ujra probaltam. Ekkor
> kb. 2-3 igen lassu motorfordulat utan a kabel a forrasztasnal
> kiolvadt, szigeteles 3cm hosszan lefolyt, fustolt. Tovabb nem
> probalkoztam. Ertem en, hogy ez elmeletileg nem lehetseges, csak
> aztnem tudom, hogy akkor miert tortenik ez meg. Nem kerulte el a
> figyelmemet az, hogy Ti csak olyan akkut fogadtok el, ami
> annyira merult le, hogy eppen nem kepes megforgatni a motort az
> indito. Sajnos egyeb esetek is elofordulnak a valosagban.

A figyelmedet egeszen mas kerulte el, megpedig az, amit mar
mondtunk tobbszor is, hogy nem a kabel keresztmetszete a gond,
hanem a csatlakozasoknal levo atmeneti ellenallasok... Most nem
tettel egyebet, mint hogy ezt fenyesen igazoltad!

Ha az lenne a baj, hogy tul kis keresztmetszetu a kabel, akkor az
egesz hosszaban melegedett volna, es vegig leolvadt volna rola a
szigeteles...

Itt viszont nem tortent mas, mint hogy csinaltal egy (relative) jo
nagy ellenallasu forrasztast, ami aztan nem csoda, hogy
melegedett... Mellesleg ami bikakabel eddig a kezemben volt,
azokban a kabel mindig mechanikusan volt rogzitve a csipeszhez,
sehol egy forrasztas...

> > legvadabb esetben sem szakitok meg 20A-nel tobbet.
>
> Ez ugy a legvadabb, hogy a H.Csaba alltal felallitott
> legidealisabb esetre vonatkoztatva. De mi van olyankor, ha az

Milyen legidealisabb eset? Tipikus esetekrol volt szo...

> akku teljesen lemerult, vagy tonkre ment? ( miutan ezeket sem
> zartatok ki) Ket auto, jaro motor, szakadt akku, kabel
> levetel.(esetleg beindulas utan rovid idovel!) Mert azert nem
> minden esetben tudhato elore, hogy miert is merult le az akku.

De kizartuk, hiszen az volt a kiindulasi alap, hogy az elektromos
rendszer a lemerult akkutol eltekintve rendben van. Ha pl. rossz
az egyik generator, akkor nem lesz igaz a szamolas. Ilyenkor
szamolastol fuggetlenul maga az akku fogja korlatozni a toltoaramot...

Azonnali levetelt pedig ne emlegess, hiszen errol sem volt szo.
Jo generator mellett egyebknet akkora jelentosege nincs, hiszen a
toltoaram nagy resze a generatorbol fog jonni, nem a
bikakabelen...

> Es persze bikazasra alkalmas kabellel!

Valoban, senki sem allitotta, hogy cipofuzovel is lehet bikazni...

> Mindossze az maradt ki, hogy ez a 30A az inditas utan, az egyik
> esetben 20-25sec, a masik meresnel pedig kozel 1perc utan
> -kezdett- csokkenni a fenti ertekre. Ha ezen belul veszi le
> valaki a kabelt, akkor a 30A tobbszorose is jelen lehet.

Valamint az is kimaradt, hogy ez a meres kulon akkuval tortent,
tehat nem sok koze van a ket jaro motor esetehez.

A kabelt pedig nem rangatjuk le azonnal, mint ahogy szelvedot sem
tisztitunk kalapaccsal... Erdekes modon nekem bikazas utan sosem
az jutott eszembe, hogy gyorsan le a kabelt, hanem inkabb a
sikernek orulve szemlelodtem egy kicsit, hogy je, tenyleg jar, meg
csak le sem fullad, es hasonlok... Aztan pedig mar csak azert is
vartam meg egy picit, mert mi van, ha megis lefullad? Ne kellejen
mar ujrakezdeni az egeszet...

Ha mar valamit, akkor a bikazo kocsit allitottam le. Annak ugye
jo, es toltott az akkuja, tehat sok aram nem fog belemenni, azt
pedig meg szivbajosok is batran megszakithatjak.

Egyebkent Gyulanak igaza van: azt sem tudjuk pontosan, hogy mit is
takarna a Triznyak fele recept... En az alabbi lehetosegeket
latom:

1. Kulso akku magaban - ekkor a kulso akkut tolto aramot szakitjuk
   meg, ami ugyebar nem lesz tul nagy, hiszen ez az akku jo es
   toltve is van; akkor ezt miert is nem lehet? Gondolom azert,
   mert a bikazott kocsiban nincs "jo" akku, igaz az ezzel
   kapcsolatban mar tobbszor is feltett kerdesemet csak nem
   sikeredik megvalaszolni...

2. Ket jaro motor - Ha valaki azon aggodik, hogy a lemerult akkuba
   tul sok aram megy a bikakabelen, akkor zarja le a _bikazo_
   kocsi motorjat. Ekkor a _bikazott_ fogja tolteni a bikazo
   jo akkujat, nyilvan nem tul nagy arammal, es mar vissza is
   vezettuk a feladatot az elozore.

Ha nagyon biztosak akarunk lenni a dolgunkban, akkor varjunk par
percet - ezt akkor is kene, ha a bikazott kocsit allitanank le, es
aztan a sajat akkujarol akarnank majd elinditani... Marad tehat a
kerdes: ugyan mi a jo nyavajaert kene a bikazott kocsi motorjat
leallitani a kabelek levetelehez? Mert hatha nem indul majd el a
sajat akkujarol?

Egyebkent kivancsi lennek arra is, hogy mi a pontos szoveg azokban
a leirasokban, ahol a bikazott motorjanak a leallitasat
javasoljak, igazan beidezhetne valaki, akinek ilyenje van... (Ugy
emlekszem, Triznyakon kivul sajnos nem igazan tolongtak azok a
jelentkezok, akiknek ez van a kezelesi utasitasaban.)

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS